Bild: Bernard Duseigneur

Mas Louise Côtes du Rhône från Duseigneur i pigg, ny årgång inför julen!

Ekologiska Mas Louise Côtes du Rhône från Duseigneur byter nu till årgång 2021. Vinet består av lika mycket syrah och grenache och är döpt efter Bernard Duseigneurs dotter Louise.

Alla viner som baseras på egendomens egna druvor är biodynamiska. I några fall används druvor från andra odlare, men då med kravet att de är ekologiskt odlade, vilket är fallet med Mas Louise Côtes du Rhône. Druvorna vinifieras var för sig och jäser endast med sin naturliga jäst. Smaken är fruktig och kryddig med en pigg syra och inslag av både mörka och röda bär, plommon, svartpeppar och lakrits.

”Årgång 2021 är, som en följd av frost i början av april och därmed en försenad druvmognad, ännu mer pigg och fruktig i sitt uttryck än både 2019 och 2020 var. Detta är en årgång med stor tillgänglighet”, kommenterar Bernard Duseigneur den nya årgången.

Domaine Duseigneur grundades 1967 och har redan från början varit inriktad på att göra vin i samklang med naturen. I dag äger de 35 hektar av Rhônedalens bästa vingårdlägen i Côtes du Rhône, Lirac och Châteauneuf-du-Pape. Snittåldern på vinrankorna är sextio år och det finns fortfarande vinstockar som planterades i slutet av 1800-talet.

Mas Louise finns i Systembolagets fasta sortiment och passar både till vardagens husmanskost, vinterns långkok och julbordets varma frestelser.

Nr 6470, Mas Louise Côtes du Rhône 2021, 115 kr