Nyplockat till midsommar!

Nyplockat till midsommar!

Sill till förrätt och jordgubbar till efterrätt, så vill de flesta av oss ha det till midsommar. Låt sedan grillen fixa varmrätten så kommer alla att bli nöjda! Ska det vara sju eller nio sorters blommor i midsommarbuketten? Där går meningarna isär. Vi har plockat sju underbara viner som ger dina grillrätter det rätta lyftet!

Mörk och mustig
SAAM Cape Blend 2009, 75 cl, 69:- Nr 94175
Sommarens bästa allroundvin för den som grillar kött! Härlig blandning av fyra druvor ger ett mustigt vin med fin fruktighet, mörka bär, kaffe och rostade fat.
Prova till: Färsbiffar av lamm eller nöt med grillad paprika och squash.

Stor och smakrik
Big Easy 2007, 75 cl, 159:- Nr 72891
Skapad av sydafrikanske golfbjässen och vinfantasten Ernie Els, och döpt efter hans kraftfulla sving. Stor och mäktig blandning av Cabernet Sauvignon och Shiraz. Mörkt, komplext, fruktigt med inslag av choklad, kryddor och fat. Grillvin i världsklass!
Prova till: Entrecôte med örtsmör.

Mulligt och mäktigt
Bodega Lurton Malbec Reserva 2007, 75 cl, 86:- Nr 6051
Argentinarna är världsmästare i grillning och vet förstås hur ett perfekt grillvin ska smaka. Druvan är självklart Malbec, den bästa vän en grillad biff kan få! Här är det extra allt i doft och smak: mörka bär, plommon, mocka, tobak.
Prova till: Biff med foliepaket fyllda med rödlök, färskpotatis och dillsmör.

Generöst och fruktigt
Jester Junior by Mitolo Cabernet Sauvignon 2008, 75 cl, 115:- Nr 6364
Underbart vin från berömda firman Mitolo och skapat av australiensiske kultvinmakaren Ben Glaetzer. Cabernet i absolut toppklass med fina toner av svarta vinbär, plommon och lakrits.
Prova till: Grillspett på nöt eller lamm med grillade färska majskolvar.

Elegant superfynd
Mediterra 2008, 75 cl, 149:- Nr 2317
Från Bolgheri i Toscana kommer en mycket elegant italienare som fått superfyndstämpel. Urläcker blandning av Syrah, Cabernet Sauvignon och Merlot med stor och komplex doft av mörka körsbär, choklad och fat.
Prova till: Oxfilé med ugnsbakade hela vitlökar, färskpotatis och bearnaise.

Friskt och fruktigt
Bodega Lurton Pinot Gris 2009, 75 cl, 75:- Nr 6193
Sommarens mest användbara vita! Friskt, fruktigt och aromatiskt med härliga inslag av lime och passionsfrukt. Extra gott till lite heta rätter.
Prova till: Lime- och chilimarinerade räkor.

Fräscht och läckert
Villa Cavarena Soave Classico 2008, 75 cl, 99:- Nr 6299
Underbar Soave skapad av topproducenten Allegrini. Lika läckert som en italiensk sportbil! Elegant och komplext med fruktiga toner av citrus, blodgrape och päron.
Prova till: Grillad laxfilé med ljummen sallad på färskpotatis, vårlök, rädisor, sockerärtor, dill och färsk dragon med citron- och olivoljedressing.