Nytt namn, utseende och årgång för klassisk Sauvignon Blanc från François Lurton

François Lurton är känd världen över för sina vita viner av Sauvignon Blanc. Nu kommer hans klassiska Sauvignon Blanc från Bordeaux i nya årgången 2019, med uppdaterad design och nytt namn; Sauvignon Blanc de Lurton.

François Lurtons favoritdruva är Sauvignon Blanc och här kommer druvorna från hans barndomsdistrikt Bordeaux, där vinet får extra elegans och komplexitet. Pappa André Lurton var legendarisk ägare av flera vinslott och högt aktad i vinvärlden och François har vuxit upp med högklassig vit Bordeaux. Årgång 2019 blev mycket lyckad, trots inslag av värmeböljor med höga temperaturer. En i huvudsak fin sommar gav druvor som började skördas redan i slutet av augusti i Bordeaux.

Sauvignon Blanc de Lurton i årgång 2019 är ett ungt, fruktigt och aromatiskt vin med elegant, druvtypisk doft med inslag av citrus, svartvinbärsblad och krusbär. Smaken är torr, frisk och fruktig med balanserad syra och en fin mineralitet. Här samsas toner av krusbär, citrus, gröna äpplen, nässlor och grapefrukt i harmoni.

Passar som sällskapsvin eller till sommarens sallader, milda ostar, skaldjur, fisk och till rätter smaksatta med gröna örter.

Sauvignon Blanc de Lurton finns i Systembolagets fasta sortiment och rullar nu ut på hyllorna i en ny design.

Nr 4184, Sauvignon Blanc de Lurton 2019, 75 cl, 99 kr