Sju vackra viner i en ring…  Fira MIDSOMMAR i gott sällskap!

Sju vackra viner i en ring… Fira MIDSOMMAR i gott sällskap!

Midsommar är den ljuvaste av alla högtider och inte ens det lynniga svenska vädret kan hindra oss från att fira sommarens stora fest! Bjud in dina bästa vänner och servera några av våra utvalda viner så får du garanterat en midsommar i gott sällskap!

Sommarfräscht i toppårgång

Villa Garros är ett härligt sommarvin med sin friska, fräscha smak. En strålande upptakt till festen och lite senare ett utmärkt sällskap till midsommarbufféns lax. Fungerar också mycket bra till matjessillen, särskilt om den serveras med lite brynt smör! Villa Garros har de klassiska tonerna hos ett riktigt bra vin av Sauvignon Blanc – citrus, svart vinbärsblad och krusbär. Årgång 2014 gav perfekt mogna druvor som blivit till ett mycket njutbart vin!

Nr 4184 Villa Garros Sauvignon 2013, 75 cl, 91 kr

EKO-box som gjort succé

Egendomen Valle Reale i Marche på Italiens östkust har gjort sig känd som en strålande producent av ekologiska röda viner. Nyligen var det premiär för Lupi Reali deras första eko-certifierade vita vin av druvan Trebbiano och boxen blev en succé direkt och fyndstämplades av både kritiker och vinälskare. Odlingarna ligger i karg miljö där vargar strövar fritt och där heta dagar och svala nätter laddar druvorna med massor av arom. Lupi Reali är ett ungt, friskt och balanserat vin med fina inslag av gröna äpplen, citrus och mineraler. Sommarens bästa vita eko-vin! Finns i så gott som alla Systembolagets butiker. Saknas det i din, ber du bara personalen ta hem det!

Nr 2252 Lupi Reali Trebbiano d´Abruzzo 2014, BiB 300 cl, 199 kr

Rosé med guldmedalj

Les Fumées Blanches Rosé vann guldmedalj som bästa rosa boxvin när landets skickligaste vinprovare avgjorde den stora tävlingen Vinordic Wine Challenge 2015 nyligen. Boxen finns ännu så långe i Systembolagets beställningssortiment, men på butelj finns det prisade vinet i alla butiker.

Les Fumées Blanches Rosé är ett underbart gott och mycket användbart vin, suveränt som aperitif och perfekt till all den lätta sommarmaten. Vinet är en balanserad blandning av druvorna Syrah, Grenache och Cinsault med en härlig doft av skogshallon, smultron och färska örter. Smaken är frisk och fräsch med inslag av blodgrape, hallon och örter. En given sommarfavorit!

Nr 22138 Les Fumées Blanches Rosé 2014, 75 cl, 85 kr

(Finns även som Bag-in-box, 300 cl, i beställningssortimentet, 230 kr)

Toscanas egen ripasso

Vin av torkade druvor har man gjort sedan urminnes tider i Toscana. Metoden som kallas ripasso i norra Italien går här under namnet governo. Vingården San Polo i Montalcino i Toscana, ägs av världsberömda vinfamiljen Allegrini, kända just för sina viner av torkade druvor.

San Polo Governo är ett underbart rubinrött vin gjort av paraddruvan Sangiovese, med en liten dos Merlot och Canaiolo. En del av druvorna torkas och blandas sedan med det färdigjästa vinet. De sätter igång en andra jäsning som ger massor av extra smak. Doften är koncentrerad med inslag av mörkröda bär och i den fylliga smaken finns toner av mörka bär, plommon, torkad frukt, mörk choklad och fat. Kraftfullt, gott och mycket lätt att gilla!

Nr 73113 San Polo Governo 2013, 75 cl, 99 kr

Lyxgod Chianti

Är det fest så är det, då är det roligt att plocka fram något alldeles extra! Familjen Mazzei har odlat vin i nästan 600 år och vet hur man gör en Chianti av högsta klass. Fonterutoli har den där riktigt lyxiga smaken som ger guldkant åt middagen. Druvan är förstås Sangiovese (90%), med en liten dos Malvasia Nera, Colorino och Merlot, och vinet har lagrats ett år på franska ekfat där knappt hälften var nya.

Fonterutoli har nyanserad, kryddig doft med härliga toner av mörka körsbär, plommon, kryddor och fat. Vinet är elegant och mycket smakrikt med fina inslag av mörka bär, plommon, mörk choklad och rostade fat. Lika gott till charkuterier som till en fin köttbit, gärna grillad.

Nr 32229 Fonterutoli 2013, 75 cl, 149 kr

Samling runt grillen

Box är en utomordentlig uppfinning när man är många på festen! Periquita Reserva är inte bara sommarens snyggaste box med sin sobra dekor i svart och guld, utan också enligt många boxen med sommarens allra godaste röda vin. Periquita Reserva är given när det är dags att samlas runt grillen, för här finns alla de rätta inslagen ett riktigt bra grillvin ska ha! Mycket generöst vin med doft av mörka bär, plommon och fina nyanser av rostade fat och viol. Rikt på smak, harmoniskt och runt med nyanser av mörka bär, plommon, kakao och rostade fat.

Nr 2560 Periquita Reserva 2012, BiB 300 cl, 273 kr

Sött till sommarbären

Det behövs inte många droppar sött vin för att ge midsommarens jordgubbar extra festkänsla. En behändig halvflaska räcker långt. José Maria da Fonsecas gyllene söta dessertvin Moscatel de Setúbal är underbart inte bara till sommarens alla bär, det är lika gott till äppelkaka, kladdkaka, glass, pannacotta och allt annat i dessertväg. Och ett litet glas alldeles på egen hand är som en efterrätt i sig. Mycket hållbart dessutom om nu inte innehållet skulle gå åt. En öppnad flaska klarar sig i kylen i flera veckor utan att tappa doft eller smak.

Moscatel de Setúbal i nya årgången 2009 har läckra toner av torkad frukt, apelsinskal, aprikoser och rostade nötter. Moget och harmoniskt – riktigt lördagsgodis för vuxna!

Nr 8117 Moscatel de Setúbal 2009, 37,5 cl, 69 kr

GLAD MIDSOMMAR!