Spännande nyheter från Marchesi Mazzei!

Spännande nyheter från Marchesi Mazzei!

Familjen Mazzei har tillhört toppskiktet i den italienska vinvärlden i 600 år. Idag driver de förutom familjegodset i Chianti ytterligare två vinegendomar – en i Maremma och en på Sicilien. Alla tre är representerade när fyra av Mazzeis viner har premiär på Systembolaget den 7 oktober.

Aromatisk vermentino

Egendomen Tenuta Belguardo i Maremma i Toscana förvärvades av familjen Mazzei på 1990-talet. Här växer druvorna till det vita vinet Codice V i kalkrik jord. V står för druvan Vermentino och genom att testa ett stort antal kloner från Korsika har man knäckt koden för hur man skapar ett vitt toppvin.

Codice V har en aromatisk doft som är typisk för Vermentino med persikor, vita blommor, citrus och mineraler. Smaken är torr, frisk och fyllig med inslag av citrus och tropisk frukt. Ett matvin som matchar rätter av fisk, skaldjur och ljust kött. Prova gärna till en risotto!

Nr 92401 Mazzei Codice V 2015, 75 cl, 149 kr

Rött med antika anor

Från egendomen i Maremma kommer också Tirreno, ett nytt rött vin med antika anor. Namnet kommer av folkstammen tyrrener, som är mer känd som etrusker. Druvorna växer med utsikt över det Tyrrenska havet, den del av Medelhavet som nästan ringas in av italienska västkusten, Korsika, Sardinien och Sicilien.

Tirreno domineras av Cabernet Sauvignon med små inslag av Cabernet Franc, Alicante och Petit Verdot. En mix som ger ett intensivt rött vin med riktig Medelhavskänsla, där de klassiska tonerna av svarta vinbär går igen i doft och smak. Strålande vin till en pasta med smakrik sås!

Nr 99011 Mazzei Tirreno 2014, 75 cl, 149 kr

Elegant muskelpaket från Sicilien

På sydöstra Sicilien ligger vingården Zizola som varit i familjen Mazzeis ägo drygt tio år. På Sicilien är druvan Nero d´Avola kung och den spelar också huvudrollen i vinet Doppiozeta, med ett litet inslag av Syrah. Namnet syftar på de dubbla z:a som finns både i familjens och i gårdens namn.

Doppiozeta är ett explosivt muskelvin, men de kraftfulla smakerna är elegant balanserade. Mycket generöst med doft och smak av mörka bär, choklad, kryddor, lakrits och rostade fat. Trivs allra bäst i sällskap med smakrika rätter av nötkött eller vilt. Eller till långlagrad Parmesan!

Nr 90365 Mazzei Doppiozeta 2013, 75 cl, 249 kr

Kultstatus

På familjen Mazzeis ursprungsegendom Castello di Fonterutoli i Chianti ligger den lilla vingården Siepi vars druvor ligger bakom ikonvinet med samma namn. En kombination av lika delar Sangiovese och Merlot som debuterade 1992. Det produceras bara i de bästa årgångarna och fick omgående kultstatus.

Siepi är ett monumentalt vin med mycket komplex doft och smak där inslag av mörka bär, plommon, tobak, mörk choklad, sandelträ, kaffe och fat samsas i perfekt harmoni. En verklig vinupplevelse redan nu men med kapacitet att utvecklas gynnsamt upp mot tjugo år.

Nr 90409 Mazzei Siepi 2013, 75 cl, 649 kr