Stellenbosch Reserves alla viner

Stellenbosch Reserve nu även som Chardonnay

Det är dags för två nyheter från Sydafrika och producenten Stellenbosch Reserve. Nu lanserar vi en ny chardonnay i beställningssortimentet. Samtidigt byter det röda systervinet, Stellenbosch Reserve Vanderstel, till ny årgång.

2005 startades The Stellenbosch Reserve, med syftet att erbjuda kvalitetsviner som är mer tillgängliga i stilen men med en lägre prislapp. Bakom The Stellenbosch Reserve finns en av Sydafrikas främsta vinprofiler, Jean Engelbrechts, som bland annat äger Rust en Vrede Estate. Det allra första vinet var Stellenbosch Reserve Vanderstel, en blend i klassisk Bordeaux-stil, som lanserades i Sverige 2016. I dag gör The Stellenbosch Reserve totalt sju olika viner på klassiska druvor som odlas i Stellenbosch.

Årgång 2021 i Stellenbosch visar på mycket stor potential då druvorna har en hög naturlig syra och en mycket bra fruktkoncentration.

Stellenbosch Reserve Moederkerk Chardonnay 2021 är en klassisk chardonnay där 65 % av vinet jäser i sex månader på gamla och nya ekfat och resterande del på ståltankar. Vinet är friskt och fruktigt smakrikt med inslag av lemon curd, lime, äpple i smaken och med en välbalanserad ton av fat.

Stellenbosch Reserve Vanderstel 2021 är en blend på alla de fem röda druvorna från Bordeaux med tyngdpunkt på cabernet sauvignon, som utgör nära 70 procent. Här finns en rik mörk frukt av svarta vinbär, rostat kaffe och plommon tillsammans med toner av ceder och kryddor.

Nr 58001, Stellenbosch Reserve Moederkerk Chardonnay 2021 (Beställningsvara)

Pris: 141 kr

Nr 4638, Stellenbosch Reserve Vanderstel 2021 (Ordinarie sortiment)

Pris: 141 kr