Tre nyanser av rosa!

Tre nyanser av rosa!

Ljust, mellan eller mörkt? Alla föredrar olika nyanser på sitt rosévin och färgen säger ingenting om kvaliteten på vinerna, vilket många fortfarande tror. Tre nyanser av rosa kan vi erbjuda i butik - en blekrosa fransos, en korallfärgad italienare med grön profil och en jordgubbsröd portugis utan alkohol. Och våra bästa tips på vad som är gott att äta till nu när värmen äntligen är här!

Blekrosa från Frankrike

Från Frankrike kommer Les Fumées Blanchés Rosé, ett torrt och blekrosa rosévin som blivit mångas favorit på både flaska och box. Här doftar och smakar det friskt och fruktigt av hallon, smultron, blodgrape och färska örter. Perfekt som sällskapsvin, till vårens och sommarens goda plockmat och fräscha sallader, som till exempel den klassikern med vattenmelon och fetaost.

Nr 22138 Les Fumées Blanches Rosé 2016 but, 75 cl, 89 kronor

Nr 22138 Les Fumées Blanches Rosé 2016 box, 300 cl, 239 kronor

Korallfärgad och ekologisk

Valle Reale Rosé produceras i den italienska vinregionen Abruzzo, rakt österut från Rom. Här arbetar vinproducenten Valle Reale ekologiskt, vilket ger ett torrt, friskt och fruktigt rosévin med toner av körsbär, citrus och örter. Perfekt till kyckling eller skaldjur som grillas eller till ett fat med italienska ostar och charkuterier.

Nr 2242 Valle Reale Rosé 2016, 75 cl, 89 kronor

Jordgubbsröd rosé utan alkohol

Periquita Rosé Alcohol Free är ett alkoholfritt rosévin som produceras av den portugisiska vinproducenten José-Maria da Fonseca. Genom en ”spinning cone”, en jättecentrifug, tas alkoholen bort från vinet utan att smaken försvinner. Smaken är frisk och fruktig med bra syra och toner av röda vinbär, solmogna jordgubbar, smultron, vattenmelon, hallon, mandarin och en aning sötma. En liten tillsatt dos kolsyra gör vinet lätt pärlande.

Perfekt att bjuda på till den som vill ha ett glas rosé, men inte vill dricka alkohol. Ett annat tips är som bas i ett somrigt bål med massor av god sommarfrukt.

Nr 1931 Periquita Rosé Alcohol Free, 75 cl, 51 kronor