Bild Swedish Foodie

Vårens Prosecco är ekologisk - här med frasiga snacks och lyxig dipp!

Nu är värmen på gång och med det väntar balkonghäng, altankvällar och andra utomhusaktiviteter där vi kan träffas på ett säkert sätt. Ekologiska Ca' Montini Prosecco i sin snygga flaska passar utmärkt att ställa fram och servera till enkla snacks med en lyxig dipp. Varsågoda!

Lyxig dipp till frasiga potatischips!

Goda potatischips

2dl smetana

2dl creme fraice eller gräddfil

1 mellanstor rödlök

1 kruka gräslök

Löjrom, stenbitsrom eller annan valfri rom

1 citron

1 kruka dill

Gör så här!

Mixa smetana och creme fraiche, tillsätt hackad rödlök, hackad gräslök, lite rivet citronskal, hackad dill och smaka upp med lite citronjuice. Toppa med löjrom och dill. Sältan från rommen räcker oftast men smaka annars upp dippen med lite salt.

Smaskens!

Bakom ekologiska Ca’Montini Prosecco Organico står ett av Italiens mest framgångsrika företag Enoitalia, som är det största privatägda vinföretaget i landet. Enoitalia har en lång och anrik historia som tar sin början efter första världskrigets slut. I dag är familjen Pizzolo en vinmakarfamilj med inflytande i stora delar av Italiens vinregioner och var tidiga med att konvertera till ekologisk odling.

Druvorna till ekologiska Ca’Montini Prosecco kommer från svala vingårdar i norra Italien där mikroklimatet gör att de blir extra smakrika. I både doft och smak finns toner av gröna äpplen, citrus, fläderblom och mandarin.

Ca’Montini Prosecco Organico finns i Systembolagets fasta sortiment

Nr 77377, Ca’Montini Prosecco Organico NV, 75 cl, 99 kr