Voilà! Franska Les Fumées Blanches i två kulörer

Voilà! Franska Les Fumées Blanches i två kulörer

François Lurton är allra mest känd för vinerna som heter Les Fumées Blanches. Det klassiska, hyllade vita vinet som göras på druvan Sauvignon Blanc. Rosévinet skapas på en släkting till Sauvignon Blanc, som heter Sauvignon Gris tillsammans med en liten andel Sauvignon Blanc. Två viner som passar perfekt på sommaren!

François Lurton är känd för sitt mästerliga handlag med druvan Sauvignon Blanc. Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc är en fransk vitvinsklassiker som tagit världen med storm. Les Fumées Blanches finns även som rosévin, där huvuddruvan är en släkting till Sauvignon Blanc vid namn Sauvignon Gris. En aromatisk druva vars skal skiftar mot rosa.  Här ger den Les Fumées Blanches Rosé en frisk och aptitretande fruktighet som passar till sommaren.

Les Fumées Blanches Rosé 2019 är blekt rosa och doftar av skogshallon, smultron och färska örter. Smaken är torr, frisk och fruktig med toner av hallon, smultron, blodgrape och en fin örtighet.

Ett rosévin som är härligt att dricka på egen hand eller som sällskap till buffé, plockmat, fisk, kyckling och sallader. Perfekt också när picknickkorgen ska packas.

Les Fumées Blanches viner finns både på flaska och på box.

Nr 22138, Les Fumées Blanches Rosé 2019, 75 cl, 93 kr & BIB, 255 kr

Nr 22139, Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc 2019, 75 cl, 93 kr & BIB 255 kr