Zolo Black Malbec 2018 är mötet mellan Argentina och Sverige!

Zolo Black Malbec 2018 är mötet mellan Argentina och Sverige!

Argentinska Zolo Black Malbec finns nu i nya årgången 2018. Vinet kommer från Mendoza och producenten Fincas Patagonicas, som ägs av Patricia Ortiz vars mamma är svenska. 2018 är en årgång med intensiv frukt och hög koncentration, vilket ger lagringsvänliga viner.

Zolo Black Malbec 2018 har lagrats i 18 månader på nya och gamla ekfat, franska och amerikanska. Druvorna kommer från vingårdar i Alto Agrelo på hög höjd där de fått sol under dagarna och svalka om nätterna, vilket skapar en intensiv aromatik. Hos Zolo Black Malbec finns toner av plommon och fikon, viol, mynta och lakrits i doft och smak.

Fincas Patagonicas har rönt stora framgångar med sina viner på bland annat Malbec. Basen är i Mendoza med en sammanlagd vingårdsareal på över 1000 hektar som når upp till 1 400 meter över havet. Producenten har vinerier i både Uco-dalen, Patagonien och det mest berömda i Alto Agrelo i Luján de Cuyo där Zolo-vinerna skapas.

Chefsvinmakare Fabián Valenzuela har 30 års erfarenhet av vinmakning och sedan några år tillbaka har Fincas Patagonicas ett exklusivt samarbete med konsulten Jean Claude Berrouet, tidigare vinmakare på Château Petrus under 44 år.

Zolo Black Malbec finns i Systembolagets fasta sortiment, där ytterligare ett vin i samma serie också finns men till ett lite lägre pris, Zolo Winemakers Blend. Båda passar utmärkt till smakrika rätter med mörkt kött.

Nr 2761, Zolo Black Malbec 2018, 75 cl, 299 kr

Nr 1056, Zolo Winemakers Blend Organic 2021, 75 cl, 119 kr