103 år gammal Moscatel från José Maria da Fonseca!

103 år gammal Moscatel från José Maria da Fonseca!

Torsdagen den 4 december klockan 10.00 gäller det att vara flink i fingrarna. Då säljs via Systembolagets webblansering sex buteljer av ett helt unikt vin från anrika José Maria da Fonseca – ett 103 år gammalt dessertvin: Moscatel Superior 1911! Vinet har vilat på fat sedan skörden och är nyligen tappat på butelj. Det är i strålande form och en helt makalös vinupplevelse!

Det gäller att vara snabb vid datorn eller mobilen när klockan slår 10.00, för här handlar det om sekunder om man ska kunna erövra en av de sex halvlitersbuteljerna med ett vin som hamnade på fat tre år innan Första Världskriget bröt ut. 1911 blir Roald Amundsen förste man på Sydpolen, svensken Ulrich Salchow koras till världsmästare i konståkning för tionde gången, operastjärnan Jussi Björling föds och skalden Gustaf Fröding avlider.

Vinhuset José Maria da Fonseca startades 1834 och för att fira familjeföretagets 180-årsdag släpps ett mycket begränsat antal buteljer av det här unika vinet. Sverige är en viktig marknad för Fonseca och därför har vi tilldelats sex av de sällsynta buteljerna. Vi svenskar känner kanske mest till firmans röda storsäljare Periquita Original och Periquita Reserva, men när företaget grundades var det inledningsvis de söta vinerna av druvan Moscatel från Setúbal som skapade framgången.

Superior betecknar något alldeles extra och här är det onekligen på sin plats att tala om helt unikt vin. Att viner av den här typen kan åldras med behag är känt, men det här vinet är sensationellt välbehållet. Chefsvinmakaren Domingo Soares Franco har många äldre viner på fat i Fonsecas källare, men det här har sedan länge valts ut och vårdats ömt till 180-årsjubiléet. Att beskriva vinet är nästan omöjligt; doft- och smakord som torkad frukt, nötter, honung räcker inte riktigt, inte komplext och nyanserat heller. Det passar bättre med magnifikt, majestätiskt eller helt sagolikt!

Så fungerar webblanseringen

För att delta i webblanseringen måste du ha ett konto hos Systembolaget. Hur du skapar kontot och hur lanseringen går till kan du läsa på www.systembolaget.se Gå in under fliken ”Tjänster”, där finns i vänsterspalten rubriken ”Webblanseringar” som i detalj beskriver hur du går tillväga.

Nr 98038 José Maria da Fonseca Moscatel de Setúbal Superior 1911, 50 cl, 3 895 kronor

PS!

Skulle du inte lyckas få någon av de sex flaskorna kan du med fördel trösta dig med Fonsecas magiska vin Trilogia som är en fantastisk blend av tre toppårgångar.70% av vinet kommer från år 1965, och 15% vardera från 1934 och 1900! Vinet finns i Systembolagets beställningssortiment.

Nr 88028 Trilogia Moscatel de Setúbal, 50 cl, 997 kronor

Sugen på något sött och gott, men med en helt annan prislapp? Prova då Fonsecas instegsvin Moscatel de Setúbal, som finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Underbart till desserter med choklad och nötter, eller att servera efter maten i stället för dessert.

Nr 8117 Moscatel de Setúbal, 50 cl, 65 kronor

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Moa Karlsson på tel: 08-545 81 976
e-post: moa@thewineagency.se