Höstpremiär för Two Rivers - Härligt rött utan alkohol!

Höstpremiär för Two Rivers - Härligt rött utan alkohol!

Det finns många skäl att avstå från alkohol, men ingen anledning alls att avstå från ett gott glas rött. Nu finns nyheten Two Rivers på plats i butik. Ett nytt portugisiskt rödvin där alla smaker finns kvar men alkoholen borttagen.

Att servera vatten till en härlig höstgryta är naturligtvis helt i sin ordning, men om de andra runt bordet dricker rödvin vore det kanske roligare att få njuta av något mer smakrikt. Då vill vi varmt rekommendera alkoholfria nyheten Two Rivers från José Maria da Fonseca!

Problemet med många alkoholfria viner är att inte bara alkoholen är borta, utan även smaken av vin. Det har man löst hos vinhuset Fonseca genom en helt ny teknik som kallas Spinning Cone Column. Enkelt förklarat betyder det att man låter ett traditionellt framställt vin passera ett antal roterande diskar i ett stort kyltorn. I ”centrifugen” skiljs smakerna från alkoholen. Ju längre man centrifugerar, desto lägre blir alkoholhalten.

När man nått den alkoholhalt man vill ha, tillsätter man smakerna på nytt. Two Rivers har en alkoholhalt på 0,5 %, vilket klassas som alkoholfritt.

Two Rivers som har fått sitt namn av de två floderna Tejo och Sado som ramar in området där druvorna vuxit. Vinet är baserat druvorna Syrah, Castelão och Aragonês och har lagrats tre månader på fat av amerikansk ek.

Two Rivers har fruktig doft med toner av röda bär, plommon och lakrits. Smaken är frisk och fruktig med en liten sötma och inslag av hallon, plommon och lakrits. Vinet passar utmärkt till rätter av kyckling, fläsk- eller nötkött eller som sällskapsdryck.

Nr 1991 Two Rivers Alcohol Free, 75 cl, 49 kr

P.S. Vill du ha vitt eller rosé utan alkohol? Då rekommenderar vi Periquita Rosé (nr 1931, 49 kr) och Per Gessles ”Fru Nordin Vitt” (nr 1915, 55 kr). Båda är framställda med samma metod som Two Rivers.

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Moa Karlsson på tel: 08-545 81 976
e-post: moa@thewineagency.se