Fotograf: Magnus Skoglöf

Smakäventyr från Nya Zeeland lanseras 8 mars

Den 8 mars lanseras Villa Maria Cellar Selection Pinot Gris 2023 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Detta vin är en hyllning till Nya Zeelands rika vintradition som med sin friska och moderna fruktighet erbjuder en komplex smakupplevelse.

Villa Maria Estate, en av Nya Zeelands mest framstående vinproducenter, har skapat Cellar Selection-serien för att erbjuda viner av högsta kvalitet som är perfekt avstämda för att komplettera olika maträtter.

Vinet är friskt och aromatiskt fruktigt med inslag av persika, gula plommon, färska örter och med en hint av vita blommor. Druvorna är noga utvalda från Wairau och Awatere i Marlborough, två subregioner med olika typer av klimat, som tillsammans skapar fyllighet och friskhet. Skörden av druvorna sker under nattens svala timmar för att behålla den naturliga fruktigheten i vinet. Efter långsam jäsning i rostfria ståltankar får vinet mogna på sin jästfällning, vilket ger en unik komplexitet och struktur till smaken.

Villa Maria Estate är grundat av den framstående vinpionjären George Fistonich, en av Nya Zeelands mest respekterade vinproducenter. Med passion för kvalitet och hållbarhet har Villa Maria Estate varit en föregångare vad gäller både ekologisk odling och kvalitetsarbete.

Villa Maria Cellar Selection Pinot Gris 2023 finns i Systembolagets tillfälliga sortiment från den 8 mars.

Nr 96057, Villa Maria Cellar Selection Pinot Gris 2023, 165 kr

Tillfälliga lansering 8 mars, 7200 buteljer

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Product & Business Development Manager

Kajsa Ekman på tel: 08-545 81 969