Välkommen Amigo! Höstens mest prisvärda EKO-nyhet.

Välkommen Amigo! Höstens mest prisvärda EKO-nyhet.

Det är lätt att bli vän med Amigo, det nya ekologiska rödvinet från klassiska vinfirman José Maria da Fonseca. Modernt, fruktigt och med alla härliga smaker som en riktig bra Syrah ska ha. Ekologisk njutning till oslagbart pris!

Tre av Europas förnämsta länder är mer eller mindre inblandade i skapelsen av Amigo. Druvan är Syrah, som räknar Frankrike som sitt hemland. Rankorna har vuxit i Spanien och Portugals främste vinmakare har med mästarhand lockat fram de bästa ur druvorna.

José Maria da Fonseca är berömda världen över för sina viner och i Sverige kanske mest kända för storsäljarna Periquita och Periquita Reserva. När chefsvinmakaren Domingos Soares Franco ville skapa ett nytt ekologiskt vin sökte han sig till Spanien för att hitta de Syrahdruvor han var på jakt efter. I Castilla La Mancha fann han exakt vad han sökte. Här gav kombinationen av rätt jordmån och ett klimat med heta dagar och svala nätter smakrika druvor med laddade med smak. Tycke och vänskap uppstod över landgränsen och namnet Amigo, vän på spanska, kändes självklart.

Amigo har en fin fruktighet och är medelfylligt med inslag av röda bär, skogsbär, örter och kryddor. Smaken är ung och fruktig med tydlig Syrah-ton och med ovanligt mycket karaktär för priset. Ett utmärkt matvin som passar till rätter av nöt- och fläskkött, grytor, pasta och rejäl husmanskost.

Amigo är framställt i enlighet med EU:s regelverk för ekologiska viner och tappat på lättviktsflaska för att skona miljön. Vid beställning av sex flaskor levereras Amigo i en elegant trälåda utan extra kostnad. Vinet kan naturligtvis också beställas styckevis.

Nr 73975 Amigo 2014, 75 cl, 69 kr.

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Moa Karlsson på tel: 08-545 81 976
e-post: moa@thewineagency.se