Winningtemp expanderar internationellt – öppnar kontor i Norge

De senaste åren har varit mycket framgångsrika för HR-techbolaget Winningtemp. Nu är tiden kommen att expandera utanför Sveriges gränser och först ut blir Oslo.

– Det ska bli spännande att ta sig an den norska marknaden. Den är redo för vår innovativa produkt, säger Jonas Henriksson, Country Manager på Winningtemp.

När Jonas Henriksson började på Winnintemp för drygt ett år sedan var han den 17:e personen att anställas. Idag arbetar över 50 personer på företaget som fortsätter att växa i rask takt. Allt fler företag efterfrågar den innovativa HR-plattformen som kan mäta organisationers och anställdas välmående, i syfte att öka arbetsglädje, engagemang samt minska sjukskrivningar. Intag av riskkapital från bland andra Norrsken Foundation och Chalmers Ventures har bidragit till att Winningtemp klättrat allt högre i tillväxttrappan och Jonas Henriksson ser med glädje fram emot etableringen i grannlandet.

– Vi har varit och nosat på den norska marknaden tidigare och har redan en del kunder här. Nu tar vi ett stort kliv och öppnar kontor, vilket känns otroligt kul. Vi har fått ett positivt bemötande och det känns som att vi verkligen är rätt i tiden, säger Jonas Henriksson.

Stort fokus på välmående arbetsplatser

Norge ligger, precis som Sverige, i framkant när det kommer till att ombesörja medarbetarnas välmående och engagemang samt skapa en god arbetsmiljö. Ett tydligt tecken på det är att de bland annat har infört 37.5-timmars arbetsveckor. Jonas Henriksson tror att Winningtemps plattform kommer att passa perfekt på norska arbetsplatser eftersom det fortfarande på många håll saknas innovativ teknik som kan förenkla HR-arbetet.

– Vi ser en enorm potential för vår tjänst här. Företag och organisationer är i framkant när det kommer till inställningen kring arbetsmiljö och medarbetarnas välmående, men de saknar rätt verktyg för att arbeta med frågorna på ett enkelt sätt, säger Jonas Henriksson.

Mer än ett mätverktyg

Winningtemp bygger på forskning och AI och är mycket mer än bara ett mätverktyg. Tjänsten fokuserar på ständig förbättring och att skapa genomslag i organisationerna, något som behövs i det snabbrörliga samhälle vi lever i, där komplicerade processer och årliga medarbetarsamtal ofta tar för lång tid. Winningtemps nya kontor i Oslo öppnade i början på september och Jonas Henriksson har redan noterat ett stort intresse, både från kunder och i rekryteringsprocesser.

– Min uppgift nu är att etablera kontoret och få igång hela verksamheten. Vi har redan rekryterat några väldigt duktiga medarbetare, både inom sälj och Customer Success Management. Det är en riktigt häftig fas vi är inne i, med en unik produkt som skapar så mycket mervärde för organisationer, säger Jonas Henriksson.

Winningtemps Chief Revenue Officer, Robert Spethz, ser också mycket positivt på etableringen i Norge.

– För bolagets fortsatta expansion är det strategiskt viktigt med en etablering på nya marknader, och med vårt Oslo-kontor uppnår vi en första milstolpe. Med den expertkunskap som finns i bolaget och det tydliga marknadsbehov av ett systemstöd för att utveckla en produktiv och välmående organisation, förväntar vi oss en snabb tillväxt även på den norska marknaden, avslutar Robert Spethz.

• Hälso-, sjukvård

• winningtemp