WITTRA® IOT OUT OF THE BOX, powered by TT Electronics.

I samarbete med TT Electronics, en global leverantör av elektronik utvecklad för prestanda-kritiska applikationer, har Wittra Sweden AB lanserat IOT OUT OF THE BOX, en ny plattform för trådlös övervakning av utrustning.

IOT OUT THE BOX av Wittra, powered by TT Electronics, förenar TT Electronics expertis inom hårdvaruutveckling samt design- och tillverkningskunskaper, med Wittras intelligenta mjukvara för att leverera en plug-and-play-lösning för den industriella IoT-massmarknaden. Detta robusta kit, som är utvecklat med patenterade lösningar över Sub GHz, möjliggör en utökad räckvidd både för inomhus och utomhus, vilket gör det möjligt för användare att ansluta, mäta och lokalisera sin utrustning i de tuffaste miljöerna, såsom byggarbetsplatser eller industriområden där man ofta upplever brister i täckning. Med förcertifierad hårdvara är kitet säkert och klart för användning på fältet.

IOT OUT OF THE BOX innehåller en Gateway med anslutning till internet via kabel eller Wi-Fi, IP67-sensortaggar, mesh router och uppladdningsbart batteri med lång livslängd. Den levereras med en Cloud-baserad API, som möjliggör att utrustning — såsom industriell utrustning, verktyg, fordon och medicintekniska apparater - kan spåras för att ge data om plats, rörelse, användning, temperatur med mera.

“Med IOT OUT OF THE BOX har vi löst en viktig IoT-utmaning för utrustning som antingen är fysiskt belägna bakom tunga industrikonstruktioner, eller som förflyttas mellan inomhus- och utomhusmiljöer, tunnlar och andra områden där traditionell IoT-teknologi förlorar funktionalitet”, kommenterade Thomas Bennet, VD på Wittra. ”Vår produkt, utvecklad i samarbete med TT Electronics, ger massmarknaden en enkel men mycket effektiv lösning på denna gemensamma utmaning för övervakning av utrustning. Vår kombinerade expertis har visat sig vara en stark kraft i den spännande IoT-världen.”

“Inom IoT är ‘speed to connect’ avgörande. Medan IoT-utvecklings kit inte är ett nytt koncept, erbjuder IOT OUT OF THE BOX ett unikt och komplett kit med allt som en slutanvändare behöver för att få igång ett IoT-system inom några minuter. Det har de senaste kommunikationsprotokollen, robust hårdvarudesign och går enkelt att skala systemet genom att komplettera kitet för att möta nya krav,” säger Charlie Peppiatt, EVP på TT Electronics.