Ladda ner anställningsavtal hos Wndy.se

Allt du behöver veta om anställningsavtal

Vad är ett anställningsavtal?

Ett anställningsavtal är precis som det låter ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare som reglerar villkoren i anställningen. Det finns inget formkrav för anställningsavtalet, vilket betyder att det kan vara både muntligt och skriftligt. Däremot är arbetsgivare skyldig att skriftligen lämna information om anställningsvillkoren inom en månad från att anställningen påbörjats. Därför använder sig de allra flesta av ett skriftligt avtal som signeras innan anställningen påbörjas. Ett skriftligt avtal minskar även risken för missförstånd som i värsta fall kan leda till tvister mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Vad ska framgå i ett anställningsavtal?

• Anställningsvillkoren eller avtalet ska innehålla:
  • Namn, adress och arbetsplats
  • Tillträdesdatum
  • Slutdatum, om det är en tidsbegränsad anställning
  • Befattning och beskrivning av arbetsuppgifter
  • Anställningsform inklusive eventuell provanställning
  • Lön och eventuellt andra ekonomiska förmåner som t.ex. pension och försäkringar. Det ska även framgå när och hur lönen betalas ut.
  • Uppsägningstid
  • Antal semesterdagar
  • Längden på en arbetsdag (till exempel 9–17)
  • Antal timmar per arbetsvecka (till exempel 40 timmar)
  • Information om eventuell övertid och kompensation av övertid
  • Hänvisning till kollektivavtal, om det finns ett sådant på arbetsplatsen

Ytterligare saker som kan vara bra att ha med

• Vad som gäller vid tjänsteresor och utlägg
  • Det kan vara bra att specificera om arbetsplatsen varierar, till exempel om arbetstagaren delvis ska arbeta på distans eller från sin egen bostad.
  • En konkurrensklausul fungerar som en förlängning av lojalitetsplikten en viss tid efter att anställningen avslutats, och kan vara bra att ha med i de fall företaget avsevärt skulle kunna skadas av att en före detta arbetstagare går till en konkurrent eller startar en konkurrerande verksamhet.
  • En sekretessklausul används till att skydda företagshemligheter med särskilt värde ur ett konkurrenshänseende. Genom en arbetstagares lojalitetsplikt och lagen om företagshemligheter finns redan ett långtgående skydd för arbetsgivare men det kan vara bra att förtydliga den sekretess som gäller för att ge ett starkare skydd än lagen.
  • Alla arbetstagare måste enligt lag ha tillgång till och godkänna företagets hantering av personuppgifter. Genom att inkludera en Personuppgiftspolicy som bilaga till anställningsavtalet så kan företaget få ett formellt godkännande av innehållet från arbetstagaren.

Skapa ett gratiskonto och ladda ner en mall snabbt och enkelt

• Anställningsavtal VD
  • Anställningsavtal VD (ENG)
  • Anställningsavtal tillsvidareanställning
  • Avtal konsult – kort

Uppgradera ditt konto för att få tillgång till

• Anställningsavtal tillsvidareanställning (ENG)
  • Anställningsavtal visstidsanställning
  • Anställningsavtal visstidsanställning (ENG)
  • Ändring av anställningsavtal
  • Ändring av anställningsavtal (ENG)
  • Avtal konsult
  • Avtal konsult (ENG)

Vi på Wndy erbjuder professionell hjälp vid behov. Hör av dig till oss och boka in ett videomöte med en av våra HR-experter om du behöver råd kring att anställa personal, LAS eller andra personalfrågor.