Banbrytande arbetsvillkor och väldigt många bananer när Wolt Market firar två år i Sverige

Den virtuella livsmedelskedjan Wolt Market firar två år i Sverige. Under förra året passerade man en viktig och banbrytande milstolpe i Sverige. Wolt Market blev den första virtuella livsmedelskedjan i landet att ansluta sina anställda till ett kollektivavtal. Man har dessutom tittat närmare på vilka produkter som sålts mest under dessa två år, där 220 000 bananer tar platsen som den i särklass mest sålda produkten.

Wolt Market är den digitala handelsplattformen Wolts egna kedja av virtuella livsmedelsbutiker som idag finns i de flesta av de 27 länder i Europa som Wolt är verksamma i. Den första butiken öppnades i Finland i januari 2021. I Sverige öppnades den första butiken i mars 2022, närmare bestämt i Solna. När man nu firar två år i Sverige har ytterligare fyra butiker öppnat; två i Stockholm (City och Årsta), en i Örebro och senast nu i Malmö där man öppnade en butik på Linjetvågatan 3 i slutet av februari i år.

Först i Sverige med kollektivavtal
En av de absolut viktigaste milstolparna för Wolt Market i Sverige under dessa två år har varit det kollektivavtal som slöt med Handels i slutet av förra året. Avtalet har höjt de anställdas timlön, givit en högre timersättning på helgdagar, höjt pensionsnivån samt givit ett mer omfattande försäkringsskydd. Wolt Market blev också den första virtuella livsmedelskedjan i landet med att teckna kollektivavtal för sina anställda. Joachim Schwartzbach är VD för Wolt Market och säger:

- Även om det rent kommersiellt gått väldigt bra för oss i Sverige så här långt är jag nog mest stolt över kollektivavtalet för våra anställda. Det har skapat en bättre förutsägbarhet, trygghet och struktur. Jag är också tacksam för Handels som vi haft en väldigt positiv dialog med under hela utvecklingen av detta projekt.

Från godis och snacks till välfyllda matkassar
De mest efterfrågade produkterna på Wolt Market var initialt mest snacks, godis, chips och läsk. Men idag ser man ett betydligt mer diversifierat köpmönster hos kunderna, där många till och med gör sina veckoinhandlingar via butikerna. Joachim Schwartzbach säger:

- Vi märker tydligt att allt fler kunder efterfrågar ett brett utbud av livsmedel och annat numera. Innan handlade det mer om att kunna få hem snacks och godis på 20 minuter. Idag erbjuder vi i stort sett samma utbud som en medelstor livsmedelsbutik, men med betydligt mer bekvämlighet tack vare hemleverans eller upphämtning vid butik om det passar bättre.

Hjälper utsatta
Wolt Market har under sina två år i Sverige drivit en rad projekt för att hjälpa människor i utsatthet. Man har exempelvis haft ett samarbete med Stadsmissionen där man skänkt närmare 400 000 kr till hemlösa i Sverige. I samband med att butiken i Malmö öppnade har man anställt personal från Internationella Kvinnoföreningen i Malmö. Wolt Market har också nyligen blivit medlemmar i Tent Partnership for Refugees där man satsar på att rekrytera personer med flyktingbakgrund till butikerna.

Bananer är den enskilt mest sålda produkten
När Wolt Market tittar på vilka produkter som det sålts mest av under dessa två år finns det en ohotad etta: bananer. 220 000 bananer har hittat vägen till svenskars magar via Wolt. Andra produkter som nått stora volymer är:

• 37 000 gurkor
  • 35 000 liter mellanmjölk
  • 29 000 förpackningar gräddfil
  • 25 000 avocados
  • 20 000 förpackningar med ägg
  • 57 000 äpplen

När man blickar in i framtiden hoppas man på fler etableringar och ett ännu bredare sortiment. Joachim Schwartzbach säger:

- Wolt expanderar nu till många nya städer i Sverige, hittills i år har man lanserat tio nya städer men fler kommer det att bli. På Wolt Market hoppas vi givetvis på att kunna öppna upp i fler städer på sikt. Efterfrågan på att få matkassar hemlevererade på samma smidiga sätt som restaurangmat växer stadigt. Vi fokuserar på att utöka hela sortimentet både inom nya kategorier som är relevanta för våra kunder, men framför allt inom färskvaror, kött, fisk, frukt samt grönsaker och mejeriprodukter där vi också ser den största tillväxten.