Netflix och Wolt startar ett unikt partnerskap i Japan för den nya animerade serien "Eden"

En av Europas snabbast växande leveransplattformar, Wolt, och Netflix, världens största streamingtjänst, har inlett ett nytt samarbete för att erbjuda sina japanska fans en uppslukande upplevelse av den nya animerade serien "Eden", som släpptes på Netflix den 27 maj.

Eden äger rum tusentals år i framtiden, i en tid då endast robotar har överlevt på jorden. Eden är en berättelse om Sara, den enda människan i världen, och de robotar som har uppfostrat henne i hemlighet. Partnerskapet tar Eden bortom tittarupplevelsen på Netflix till Wolts värld. I Wolt-appen kan kunder i Japan se att deras beställningar levereras i realtid av seriens huvudperson Sara.

- Vi är alla stora fans av Netflix och vi är naturligtvis mycket glada över att arbeta tillsammans för en helt ny typ av upplevelse för Netflix-tittare och Wolt-kunder. Våra kunder kan nu se showens huvudperson Sara leverera beställningar i realtid. Även om kampanjen är begränsad till Japan har den globalt tillgängliga TV-serien Eden ett viktigt budskap för oss alla - att tänka på jordens hållbarhet. På Wolt kompenserar vi för alla koldioxidutsläpp från våra leveranser och kommer att fortsätta leta efter sätt att göra vår tjänst ännu mer hållbar, säger Miki Kuusi, vd och medgrundare på Wolt.

Eden släpptes på Netflix globalt den 27 maj. Bakom serien står regissören Yasuhiro Irie som bland annat arbetat med "Fullmetal Alchemist: Brotherhood" och Toshihiro Kawamoto som var karaktärsdesigner och animationsdirektör för "Cowboy Bebop" tillsammans med skapare från hela världen. I grund och botten behandlar Eden en fråga som kanske är mer aktuell än någonsin: kommer människor fortfarande att finnas kvar om 1000 år vi fortsätter att behandla vår planet som vi har gjort hittills?

• Vetenskap, teknik

Wolt är en leveransplattform som gör det otroligt enkelt att upptäcka och få den godaste maten och de bästa produkterna levererade från lokala restauranger och butiker direkt till ditt hem eller kontor. Wolt samarbetar med över 45 000 restaurang- och handelspartners samt med över 90 000 kurirpartners i 23 länder och i mer än 200 städer. Wolt grundades i Helsingfors Finland 2014 och har idag över 3000 anställda och leds av VD Miki Kuusi som också är en av medgrundarna. Wolt har hittills tagit in 856 miljoner dollar i finansiering från investerare som ICONIQ Capital, Tiger Global, DST, Prosus, KKR, Coatue, 83North, Goldman Sachs, Highland Europe och EQT Ventures & EQT Growth, bland andra.