Visst kan du också lägga plåttak! Woody Bygghandel och Plannja gör det enklare!

Visst kan du också lägga vackra plåttak!

Plåttak har fått ett rejält uppsving under senare tid, mycket tack vare ett breddat utbud av klassiska profiler. De kompletterar traditionell bandtäckning och kan monteras utan specialkunskap och specialverktyg. Plötsligt har det blivit mycket enklare att få ett klassiskt, vackert plåttak på huset.

VÄXANDE PRODUKT

Hos Plannja är klassiska profiler ett starkt växande produktsegment och det har flera skäl. Under senare år har det uppgraderats med fler tillbehör och blivit mer komplett. Det handlar ofta om små detaljer som har stor betydelse för slutresultatet. Dessutom en takavvattning i matchande stil och färg.

Plåt har länge varit särskilt populärt i norr, vilket förmodligen har med traditionen att göra och i viss mån med klimatet och snömängden. Ett plåttak väger bara en bråkdel av ett tak med tegel- eller betongpannor. Nu tar plåttaket marknad även söderut, framför allt vid renovering av äldre hus, men även vid nybyggnad. Plåttak har fått en högre status kort och gott, och det med all rätt. Det har många fördelar.

PLÅT ÄR TÄTT
Plåt är ett pålitligt takmaterial som står emot vädrets makter under lång tid. Plannjas eget beläggningssystem, Hard Coat, skapar en hård och reptålig yta, och bidrar till att öka hållbarheten ytterligare.

PLÅT ÄR LÄTT ATT LÄGGA
Låg vikt gör plåtprofilerna lätta att hantera och arbeta med. Vissa klickas på plats, ungefär som ett modernt trägolv. Dessutom slipper du själv att kapa till längderna, eftersom du måttbeställer profilerna exakt enligt takets mått. Om underlaget är fast räcker det med en godkänd underlagstäckning och då slipper du regla upp under plåten.

PLÅT ÄR EKONOMISKT
Den förenklade monteringen påverkar totalekonomin, likaså plåttakets långa hållbarhet och enkla underhåll. Ett plåttak håller i en mansålder brukar man säga.

PLÅT ÄR MILJÖVÄNLIGT
Plannjas plåttak består av återvunnet stål upp till en tredjedel. Och när ett plåttak till slut gjort sitt, kan det demonteras och återvinnas till 100 %.

PLÅT ÄR VACKERT, ÖVERALLT
Plåt är modernt och traditionellt på samma gång. Det ger karaktär till både gamla och nya hus. Det passar lika bra på sekelskifteshuset som funkiskåken, kyrkan och ladan. Plåttaken finns med olika profiler och i flera kulörer, så det är lätt att matcha olika fasadmaterial. Dessutom kan plåt läggas på tak ner till 8°, och ännu lägre, till skillnad från takpannor som kräver minst 14° taklutning.

PRICKEN ÖVER I
Hängrännor och stuprör som antingen harmonierar eller kontrasterar det nya plåttaken, kan vara just det som ger hela huset ett lyft. Plannja erbjuder tre säkra avvattningssystem i samma kulörer och material som taken. Välj mellan nio standardkulörer, aluzink, koppar och stilarna Standard, Tradition och Square.

Läs mer om vad Woody Bygghandel och Plannja har att erbjuda!