Rätt underlagsduk för varje tak!

Woody Bygghandel tipsar: Rätt duk för varje tak!

Underlagsdukar finns som bekant i flera former och med unika funktioner. De skiljer sig åt en hel del. Väljer du rätt så håller den inte bara längre, du får själv ett smidigare jobb, och så kostar duken inte mer än den behöver heller. Woody Bygghandel och Icopal har dukar för alla användningsområden och hjälper dig gärna att välja rätt i alla lägen. Läs mer om Woodys produktguide om tak:

Produktguide Tak Woody Bygghandel

Det här är sex saker som påverkar valet av takunderlag:

1. Fast eller öppet?

Är takunderlaget fast eller är det en öppen takstolskonstruktion? På konstruktioner med trä eller skivor kan du använda vanlig papp, men i öppna konstruktioner måste det alltid vara duk, som dessutom klarar kraven på genomtrampning. Duk kan du givetvis också använda på fasta underlag.

2. Taktyp

Vissa dukar är gjorda för vissa typer av tak. Plåttak bör t ex alltid ha sandfri duk, men det finns också universaldukar som passar till de flesta tak. Bandplåt kräver en tåligare duk.

3. Takets lutning

Ju svagare lutning, desto större krav ställs på underlaget så klart.

4. Öppentid?

Hur länge kommer det dröja innan taket kommer på plats? Det avgör underlagsvalet i allra högsta grad. Välj duk med marginalerna på din sida, så slipper du stressa och oroa dig.

5. Monteringen

Moderna dukar har flera egenskaper som underlättar monteringen och förkortar arbetstiden. Extra breda våder ger
t ex färre skarvar och snabbare montering. Extra starka klisterkanter ökar hållbarheten och säkerheten. Extra mjuka och smidiga dukar gör jobbet lättare, särskilt när det är kallt. Hör med oss om du vill prova något nytt.

6. Garantitiden

Det är värt att välja en duk med extra lång garantitid. Icopals dukar har upp till 30 år och det är ett tungt argument gentemot kunden.