8 av 10 inbrottstjuvar går fönstervägen!

8 av 10 inbrottstjuvar går fönstervägen!

Nu börjar inbrottstjuvarnas högsäsong, och deras favoritväg in i huset är via fönstren. 80% av alla villainbrott sker genom fönster eller altandörrar på bottenplanet, enligt polisen. Woody Bygghandel ger dig här tips på enkla knep till ett säkrare hem!

Ett bra sätt att skydda sig på är att byta till nya fönster och dörrar, men man kan också uppgradera dem man har. Det finns några relativt enkla sätt att göra det på:

Man kan montera fönsterlås överallt, inte så vackert kanske, men betydligt säkrare. På altandörren kan man också montera en säkerhetsspanjolett, låsbart handtag eller en dörrvakt. Man kan också byta till gångjärn med bakkantssäkring.

Funderar man på att byta fönster, rekommenderar Elitfönster att man väljer Secure-paketet. Det är en förstärkning av deras klassiska Elit Original Alu och har en rad olika förstärkningar och extra skyddsplåtar på utsatta ställen. Secure-paketet är inget som påverkar utseendet från utsidan, men gör det avsevärt svårare för tjuven att komma in. Med det når fönstret upp till klass 2 i den europeiska säkerhetsstandarden.

Tjuvar gillar skymmande buskar och träd kring huset. Så bort med dem. Rörelsestyrd utebelysning är också bra att installera, liksom timerstyrd belysning inomhus när man reser bort. Då kan man också be grannen fylla soptunnan och skotta gången. Och så kan man alltid installera ett larm förstås. Det avskräcker en del skurkar.

TIPS!

• Montera fönsterlås
  • Montera låsbara handtag på altandörren
  • Ta bort skymmande träd och buskar runt huset