- Jag är övertygad om att det här är helt rätt väg för Sveriges Fria Bygghandlare att gå, säger Samuel Svensson, vd på NA Svensson.

Förändringsresan fortsätter för Sveriges Fria Bygghandlare

Förändringsresan fortsätter för Sveriges Fria Bygghandlare. De har redan tidigare berättat om sin nya marknadsstrategi, som bland annat innebar att de bytte namn från Woody Bygghandel AB till Sveriges Fria Bygghandlare AB. Snart blir resan dock även fysisk, när bolagets säte flyttas från Helsingborg till Stockholm. Man planerar även att flytta Servicekontoret till Stockholm, med start hösten 2024.

– Helsingborgskontoret har levererat bra under alla år, men för att kunna genomföra alla de förändringar vi vill åstadkomma, så krävs det en riktig nystart, på en ny plats där inget sitter i väggarna, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande i Sveriges Fria Bygghandlare.

För det handlar om mycket mer än bara flytten till nya lokaler. En ny slimmad och effektiv organisation ska mejslas fram, med rätt nyckelpersoner på rätt platser. Johan Rosendahl kommer att bli tillförordnad vd, efter att det står klart att tidigare vd Jonas Jonasson inte följer med på resan.

– Jag har nyligen flyttat tillbaka till Skåne och har ingen avsikt att återvända till Stockholm. Det blir då ett naturligt beslut för mig att avsluta min tjänst när bolaget flyttar upp till Stockholm. Det har varit en givande tid, då jag har haft förmånen att träffa och arbeta med många fantastiska människor bland både Sveriges Fria Bygghandlare och på vårt Servicekontor. Jag lämnar min tjänst i bästa samförstånd med delägare och styrelse och önskar alla lycka till, säger Jonas Jonasson, avgående vd.

Jonas Jonasson avgår och Johan Rosendahl tillträder som vd fredagen den 26 april. Johan är dock noga med att påpeka att hans roll som vd bara är tillfällig, tills en ny person är tillsatt.

– Min huvudsakliga roll är att som styrelseordförande vara språkrör för delägarna. Det är det jag brinner för, säger Johan.

Delägarna är mycket positiva till allt det som nu är på gång, och det är kanske inte så konstigt. Det är ju de som tagit ut koordinaterna för resan som man nu gemensamt ger sig ut på. Så här säger till exempel Samuel Svensson, vd på NA Svensson:

– Vi har tillsammans tagit några riktigt bra och spännande beslut, som jag är övertygad om tar Sveriges Fria Bygghandlare mot en ännu starkare position på den svenska byggmaterialmarknaden. Resan har bara börjat, säger Samuel Svensson.