På Holgers återbruksmarknad får byggmaterial nytt liv

På Holgers återbruksmarknad får byggmaterial nytt liv

Från och med nästa år kommer det vara möjligt att köpa begagnat byggmaterial och inredning via Woodys delägare Holgers e-handel. Produkterna kommer från lägenhetsrenoveringar och är nästa steg i samarbetet mellan fastighetsbolaget Willhem och Holgers. Först ut till försäljning är produkter som vitvaror och blandare.

Allt fler väljer återbrukat byggmaterial till sina projekt för att minska sitt klimatavtryck och leva upp till tuffare hållbarhetskrav. Sedan flera år tillbaka arbetar Holgers med det miljövänliga logistikkonceptet ”containermetoden”, som de tagit fram tillsammans med fastighetsbolaget Willhem. Containermetoden hjälper till att effektivisera lägenhetsrenovering och minska antalet transporter till och från byggarbetsplatsen. Holgers planerar och packar allt som behövs till renoveringen i en container. Efter avslutat projekt hämtas containern och retur görs på överblivet material som sedan används vid nästa renovering. Nu kommer även återbruk av gamla fungerande produkter att lastas i retur och kommer att kunna återvinnas.

Från och med 2024 utvecklas samarbetet genom att Holgers kvalitetsbedömer och säljer begagnade produkter via sin e-handel. I ett första steg kommer du kunna hitta begagnade vitvaror och blandare. På sikt hoppas Holgers kunna utöka sortimentet med produkter som badrumsporslin, köksinredning och innerdörrar.

- Holgers vision med projektet är att vi ska göra vårt redan miljövänliga logistikkoncept ännu bättre. Genom att utnyttja vår uppbyggda logistik med containrar, ser vi en möjlighet att i framtiden även kunna återbruka ytterligare produkter. Vi ser detta projekt som ett bra startskott för att vi ska kunna börja jobba med återbruk på riktigt. Efterfrågan på återbrukade produkter är en växande marknad och vi vill vara en seriös partner till de fastighetsbolag som önskar jobba med återbruk, säger Lars Eliasson, Ansvarig Byggvarulogistik på Holgers.

Lokal förankring och stor flexibilitet inom frivilligkedjan
    Holgers är en av delägarna i frivilligkedjan Woody Bygghandel. Partnerskapet mellan Holgers och Willhem är ett gott exempel på möjligheterna som finns för Woodys delägare att starta egna samarbeten och initiativ på lokal nivå.

- Frivilligheten är en av de stora fördelarna med att vara delägare i Woody Bygghandel. Våra delägare är experter på sin lokala marknad och vet vad deras kunder efterfrågar. De har snabba fötter och erbjuder service utöver det vanliga. Hållbarhet är en viktig fråga för oss alla och det här samarbetet visar att det går att göra stor skillnad på lokal nivå, berättar Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef på Woody Bygghandel.

Vill du veta mer?
    Kontakta Lars Eliasson, Ansvarig Byggvarulogistik på Holgers
    lars@holgers.se

Woody Bygghandel är en frivilligkedja inom byggmaterial med över 5 miljarder i omsättning och med ett stort antal anläggningar som har ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten. Kedjan ägs av lokala entreprenörer som samarbetar inom områden såsom inköp, marknad, IT, miljö och utbildning. Mer info på www.woody.se.