Christian Clase, ny miljö- och hållbarhetschef hos Woody Bygghandel

Woody Bygghandel rekryterar erfaren miljö- och hållbarhetschef

Woody Bygghandel fortsätter sitt arbete för att få byggbranschen att ställa om. I december tillträdde Christian Clase som ny miljö- och hållbarhetschef. Christian kommer senast från Veidekke och kommer använda sin kunskap för att fortsätta utveckla och arbeta vidare med strategiska processer för Woodys hållbarhetsarbete.

Som en av landets främsta bygghandelskedjor ser Woody det som en självklarhet att bidra till en mer hållbar byggbransch. Rekryteringen av Christian Clase är nästa steg på vägen. Christian har arbetat i byggbranschen i mer än 20 år, bland annat på Veidekke, Skanska och BoKlok. Han har god kunskap om samordning av ISO-certifieringar, hållbarhetsrapportering och redovisning i praktiken, samt att ta fram strategi för företags hållbarhetsarbete.

– Jag har under min karriär följt hur branschen successivt tagit sig an miljö- och hållbarhetsfrågorna. Byggmaterial kan ha en stor miljö- och klimatpåverkan och hos Woody, som består av fria bygghandlare och är en av de stora aktörerna på marknaden, ser jag fram emot att stödja våra delägare och hjälpa branschen i rätt riktning, säger Christian Clase.

– Vi är glada och stolta över att Christian nu kommer till Woody. Det är en medveten och övervägd rekrytering av en profil med gedigen bakgrund från rikskundsidan. Christian har arbetat på Veidekke och Skanska som kravställare mot oss byggmaterialhandlare och han tar med sig ovärderlig kunskap om hur vi kan bli en ännu bättre leverantör och samarbetspartner inom miljö och hållbarhet. Därmed blir vi som frivilligkedja också bättre rustade när samma krav och förväntningar kommer från våra samtliga målgrupper – små och mellanstora byggföretag och den medvetne konsumenten, berättar Jonas Jonasson, VD och inköpschef på Woody Bygghandel.

Den gemensamma kraften i frivilligkedjan
Woody Bygghandel består av 36 fria bygghandlare med fler än 70 anläggningar runt om i Sverige. Delägarna har gått samman som Woody för att skapa en bättre byggbransch. Det är styrkan i gruppen som Christian tror kommer göra den stora skillnaden:

– Vårt kundlöfte “Vi får bygget att snurra” stakar ut riktningen. Woody Bygghandels fria bygghandlare kan tillsammans göra skillnad. Utifrån det perspektivet kommer vi tillsammans med handlarna ta fram strategiska initiativ och handlingsplaner, som sedan implementeras och integreras i det dagliga arbetet, förklarar Christian.

Regelverk och datahantering den stora utmaningen
– Regelverken är omfattande och kräver mycket datahantering. Det kan uppfattas som en utmaning i branschen, men jag ser det som en möjlighet att hjälpa våra kunder genom att vi förbättrar kvalitén, automatiseringen och digitaliseringen av data. Jag ser fram emot att få vara en del av Woodys framtida hållbarhetsresa tillsammans med kunder, handlare och leverantörer, avslutar Christian.

För mer information, kontakta:
Jonas Jonasson, VD Woody Bygghandel: jonas.jonasson@woody.se, 0706–28 22 10
Christian Clase, miljö- och hållbarhetschef Woody Bygghandel: christian.clase@woody.se

Woody Bygghandel är en frivilligkedja inom byggmaterial med över 5 miljarder i omsättning och med ett stort antal anläggningar som har ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten. Kedjan ägs av lokala entreprenörer som samarbetar inom områden såsom inköp, marknad, IT, miljö och utbildning.