Hans Erup, kategorichef för produktområde infästning, Woody Bygghandel AB.

Woody väljer huvudleverantörer inom infästning

I ett omfattande arbete som inleddes redan under våren i år har Woody Bygghandel sett över kedjans centrala avtal inom produktområdet infästning. Nu är arbetet slutfört och huvudleverantörer för frivilligkedjan Woody med cirka 100 butiker blir ESSVE och Gunnebo Fastening.

– Gunnebo och ESSVE är två av de absolut starkaste varumärkena på marknaden som båda har gedigen kunskap och erbjuder ett brett sortiment av infästningslösningar mot den professionella hantverkaren, konstaterar Hans Erup, kategorichef för infästning på Woody Bygghandel.

Woody går från tidigare sju leverantörer till endast två huvudleverantörer. Genom att fokusera på kedjans totala inköpsvolymer gällande infästning mot två leverantörer får Woody en starkare ställning hos dessa leverantörer, något som lett till fördelar i de nya centrala avtalen för Woody-handlarna.
– Gunnebo och ESSVE har verkligen visat att de vill mycket tillsammans med oss och tror på Woodys framtidsresa, där vi alla tre gemensamt ska verka för att marknaden för olika skruv- och infästningslösningar ska växa ytterligare de kommande åren, fortsätter Hans Erup.

Båda företagen besitter även en stor innovationskraft och jobbar väldigt aktivt med forskning och produkt­utveckling. Även miljö- och hållbarhetsfrågorna har varit centrala och där bolagen bland annat strävar efter:

• Ökad återanvändning och återvinning för att minimera onödig utvinning av råmaterial (ESSVE)
  • En långsiktigt hållbar verksamhet reglerad och kontrollerad mot svensk miljölagstiftning (Gunnebo)

Valet av ESSVE och Gunnebo är också helt enligt den strategi som Woody presenterade tidigare i höst; att istället för egna märkesvaror prioritera och satsa på att förstärka samarbetet med välkända varumärken med fokus på kvalité, miljö­medvetenhet, leveranssäkerhet samt innovativ utveckling.
– Det innebär att vi inte konkurrerar utan samarbetar med våra leverantörer. Vi ger våra kunder vad de vill ha; kvalitetsprodukter av välkända varumärken, avslutar Marie Thelin, inköpschef på Woody.

* * *

Gunnebo Fastening har i över 250 år utvecklat och tillverkat infästningslösningar för den professionella användaren. Med kvalitet och säkerhet som ledstjärnor i vår utveckling har ett av Sveriges starkaste och mest aktade varumärken skapats.
– Vi är glada och stolta över att få bli huvudleverantör till Woody-kedjan och alla deras duktiga lokala handlare. Vi ser fram emot samarbetet och vill fortsätta ett givande och långvarigt partnerskap, säger Mikael Isaksson, försäljningschef på Gunnebo och utvecklar:
– Med varumärkena Gunnebo och Simpson Strong Tie är vi starkare än någonsin med världsledande kunskaper inom utveckling och tillverkning av infästning och byggbeslag.

* * *

Sedan 1970 har ESSVE introducerat revolutionerande produkter som snabbt blivit självskrivna i hantverkarens verktygslåda. Vår affärsidé är att göra vardagen enklare, säkrare och mer lönsam för professionella hantverkare, konstruktörer och inköpare. Allt sammanfattat i vårt kundlöfte: GET IT DONE!
– Vi är väldigt glada att vara en del av Woodys framtidsresa. Deras uttalade satsning på proffsen går väl i linje med vår strategi och vi är övertygade om att vi kommer att driva tillväxt tillsammans. Förtroendet att ta in oss som huvudleverantör inom skruv, spik och infästning på central nivå betyder att vi tillsammans kan skapa ett bättre erbjudande för proffsen, säger Johan Cederstrand, vd för ESSVE Sverige.

För mer information kontakta:
Hans Erup, kategorichef för produktområde infästning, Woody Bygghandel AB 0705-30 78 01
Marie Thelin, inköpschef, Woody Bygghandel AB 0704-80 41 21

Mikael, Isaksson, försäljningschef, Gunnebo Fastening 0727-28 51 98
Johan Cederstrand, vd, ESSVE Sverige070-608 38 84

Woody Bygghandel är en frivilligkedja inom byggmaterial med drygt 6 miljarder i omsättning och fler än 90 anläggningar som har ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten. Kedjan ägs av lokala entreprenörer som samarbetar inom områden såsom inköp, marknad, IT, miljö och utbildning. Mer info på www.woody.se