Värmländska Hannah A Helseth debuterar med lågmäld mordgåta i ett hisnande vackert Norge

Nyhet -

Värmländska Hannah A. Helseth debuterar med en deckare i klass med Stina Jackson, Sara Strömberg och Jörn Lier Horst. I Dalens djup tecknar Hannah en till synes olöslig mordgåta mot bakgrund av ett hisnande norskt landskap.

Poliskommissarie Asbjörn Kilde sitter på sitt svala kontor i Elverum. Utanför fönstret breder Østerdalens storslagna landskap ut sig. Bergen är massiva och älven rör sig långsamt. Asbjörns dotter Olava har nyligen flyttat till byn för att börja om sitt liv och förhållandet dem emellan är komplicerat. Det förflutna tyngs av skuld och skam och Olava ger sig i lag med fel slags människor.

Efter en ovanligt lugn sommar sker ett mord på en ensling utan fiender. Ingen i den lilla byn lämnas oberörd och Asbjörn behöver få fatt i mördaren innan det är för sent.

Dalens djup är Hannah A. Helseths träffande debutroman, i vilken hon tar med sig läsaren till ett Norge man inte vill återvända från. Dessutom tar hon den klassiska poliskommissarien in i 2020-talet. Och han är piggare än på mycket länge!

Utkommer: 21 mars. Foto: Christer Varnæs

För intervju, kontakta Lovisa Sandberg, 070-772 89 63, lovisa@wordaudio.se