Niclas Albertsson, författare till Eldflugan

Nyhet -

Vem dödade Laura? Niclas Albertsson debuterar med svart roman med ekon av Twin Peaks

Sebastian är fjättrad vid sin rullstol och behöver hjälp med i princip allt. Han lyckades aldrig ta sig från det bortglömda samhället i södra Sverige som folk annars bara kör förbi. Och i det omsorgsfullt inredda hemmet ligger inte en enda sak på fel ställe.

I det slumrande samhället väcks minnen om det förflutna till liv. Vad hände egentligen med barndomsvännen Laura? Hon som var Jehovas vittne. Var hennes död verkligen en olycka? Sebastian tar upp en jakt på sanningen och gräver i det gamla kompisgängets dolda hemligheter, byns märkliga tystnad om Laura och inte minst sin egen förlorade ungdom.

Eldflugan är Växjöbon Niclas Albertssons lysande debut. En gastkramande och skarp kriminalroman som inte lämnar läsaren oberörd. Med denna fristående berättelse tar Niclas Albertsson klivet rakt in i den kretsen av värdiga, svenska spänningsförfattare.

Utkommer: 29 april.

Foto: Martina Wärenfeldt. Omslag: Miroslav Sokcic