Ny deckare om Gotlandspolisen Fredrik Broman!

Ny deckare om Gotlandspolisen Fredrik Broman!

I sommar kommer en ny fristående deckare i den kritikerrosade serien om Fredrik Broman. Nästan tio år efter släppet av Män ur mörkret får läsarna och lyssnarna äntligen återvända till Håkan Östlundhs Gotland, en annars idyllisk ö med ett obehag som kryper under skinnet.

Efter att en väska med kroppsdelar hittas i Visby beordras Fredrik Broman att återvända för att utreda mordet tillsammans med nya kollegan Yasmin van Dijk. På Gotland kastas han tillbaka in i minnen och relationer han sedan länge försökt förtränga.

Det var med Fredrik Broman som Håkan Östlundh slog igenom som författare. Hans böcker har översatts till flera språk och den fjärde deckaren i serien, Blot, nominerades till bästa svenska kriminalroman av Deckarakademin. Nu återvänder Östlundh till sin populära karaktär.

”Jag känner mig tacksam och glatt överraskad över att intresset för min Fredrik Broman-serie fortfarande är så stort. Jag visste inte vad som skulle ske när jag satte honom på färjan tillbaka till Gotland, men det blev en spännande resa för både honom och mig. Människorov är en otäck historia, men riktigt bra, tycker jag”, säger författaren.

SAGT OM SERIEN
Dykaren är en bok som är omöjlig att släppa.” Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

”Man läser med andan i halsen, och Håkan Östlundh lyfter både språk och intrig långt över deckarens vanliga nivå.” Dagens nyheter om Inkräktaren

”Redan i första kapitlet lyckas han få mina nerver att rista till.” Aftonbladet om Män ur mörkret