Lovisa Sandberg blir Marknads- och PR-chef på Word Audio Publishing International (WAPI)

Som ett led i att stärka sin position på den svenska marknaden och öka synligheten för författare och den egna utgivningen rekryterar Word Audio Publishing International (WAPI) Lovisa Sandberg som Marknads- och PR-chef. Hon har arbetat med marknadsföring i många år och kommer närmast från tjänsten som Marknadschef på Polaris. Lovisa tillträder den 3:e september och kommer att arbeta från WAPI:s nya kontor på Skeppsholmen i Stockholm.

Petra Ward, VD på WAPI: "Förutom en lång och gedigen erfarenhet i branschen har Lovisa ett unikt driv och engagemang som smittar av sig. Jag har haft nöjet att arbeta med Lovisa och vet hur uppskattad hon är av författare och kollegor som en enastående 'doer'. Hon blir ett perfekt tillskott till vårt fantastiska team."

Lovisa Sandberg: "Chansen att få bli en spelare i det drivna och positiva laget på WAPI var något jag inte kunde motstå. Att få vara med och stärka ett redan kommersiellt framgångsrikt varumärke och göra det mer synligt på den svenska bokmarknaden är en yrkesmässig dröm – jag längtar efter att få sätta igång!"

I takt med förlagets utveckling har en ny tjänst som Financial controller för WAPI inrättats. Malin Tenghamn börjar den 14 augusti och kommer också från Polaris.

Petra Ward: "Jag har arbetat med både Lovisa och Malin tidigare så det är naturligtvis ingen tillfällighet att vi anställer dem. Jag vet vilken kapacitet de har och att de är precis vad WAPI behöver för att bygga en ännu starkare grund. När man har en verksamhet som spänner över flera länder ställer det höga krav på medarbetarnas förståelse för den övergripande affären och att man kan jobba självständigt med att uppnå högt satta mål. Det vet jag att de kan."

Word Audio Publishing International ägs sedan 2021 av danska förlagskoncernen Gyldendal. Huvudfokus är utgivning av ljudböcker men sedan 2022 publicerar förlaget också tryckta böcker för försäljning i bokhandeln. Förlaget har sitt huvudkontor i Malmö och även verksamhet i Danmark, Finland och Polen.