Mor och dotter skriver deckare om Kalmar

Mor och dotter skriver deckare om Kalmar

Under en bilresa började författaren Pia Kask och hennes dotter Yin Ling spåna på en deckarserie som utspelar sig i deras hemtrakter. Där och då föddes Kalmardåden. Nu finns första delen Den stumma sorgen tillgänglig i alla format.

Bakom författarnamnet Kask & Ling står en mor och en dotter som inte kunde låta bli att se mordgåtor där de bodde. Pia Kask, som tidigare gett ut Forstrilogin samt spänningsromanen Sona sina brott, hade redan funderat på att skriva deckare om Kalmar när Yin Ling gav henne idén om ett upphittat lik i önskebrunnen på slottets borggård. Det blev fröet till en ny typ av samarbete mellan dem.

”Vi bara tittade på varandra och sa båda samtidigt att det här måste vi helt enkelt göra tillsammans. En hel serie, och kallar den Kalmardåden”, säger författarna.

Ljudboken är uppläst av lyssnarfavoriten Fredde Granberg. I berättelsens början hittas en man och en kvinna brutalt knivmördade i ett ensligt hus. Ett inbrott som gått överstyr? Utredningsgruppen försöker kartlägga parets liv innan mordet, men samarbetet blir ansträngt. Begravda hemligheter, gamla strider och ett fall med en försvunnen flicka som rymde från familjehemmet för tio år sedan kommer så småningom upp till ytan.

Uppföljaren I ljuset faller lögnen är planerad till vintern 2024.

Regioner

Word Audio Publishing International (WAPI) är en del av Gyldendal, Danmarks äldsta förlag. Tillsammans med våra kreativa och passionerade författare var vi bland de första att producera böcker direkt för ljud. Idag ger vi ut titlar i alla format och har författarskap som Caroline & Leffe Grimwalker, Christina Larsson, Kalle Löfqvist, Ewa Klingberg & Hanna Åhman, Cecilia Sahlström och Veronica Sjöstrand i vår katalog. Vi ger även ut böcker i Danmark, Polen och Finland