Kostnadsfritt personlighetstest till jobbsökare

Användandet av personlighetstester vid rekryteringar är omdebatterat. Kritikerna hävdar att det är en oseriös metod för att hitta rätt person till rätt tjänst. CV-databasen Workmint vill tillsammans med två etablerade testbolag öka inblicken i hur testförfarandet går till. De som registrerar sig på minpersonlighet.se får göra ett professionellt test kostnadsfritt. Det nedladdningsbara resultatet kan kandidater använda som ett CV-komplement när de söker jobb.

Debatten om arbetspsykologiska tester har pågått sedan årtionden tillbaka. Kritikerna ifrågasätter bland annat hur tillförlitligt resultatet är och menar att utbildningen för att få använda dem ofta är otillräcklig.

Trots detta blir personlighetstester som urvalsmetod vid personalrekryteringar allt vanligare. Tillvägagångssätten är olika, vissa företag lägger ett enklare test i samband med ansökan för att gallra bland de sökanden. Andra lägger in testet i rekryteringsprocessens slutskede.

Workmint instämmer i kritiken om att det i utbudet av testleverantörer finns de som är mindre seriösa. Men vi anser att det även finns seriösa testmetoder. Och att ett bra test, med en bra återkoppling kan hjälpa jobbsökare. Det kan ge en bättre insikt om vilka som är ens starka sidor, hur man agerar i olika arbetssituationer och vilken typ av jobb som passar en bäst. Testresultat är sällan avgörande för om du får jobbet eller ej. Det är bara en av flera faktorer som spelar in, och bör fungera som ett diskussionsunderlag vid intervjun.

I samarbete med det etablerade testbolaget Cut-e, vars kunder bland annat är IKEA, Adecco och Manpower, erbjuder CV-databasen Workmint, kostnadsfritt personlighetstest till jobbsökare. Syftet är att öka kunskaperna om hur ett test går till, vad kandidaten testas på och varför. Workmint vill stärka jobbsökandens självförtroende, och uppmuntra dem att våga ställa krav på den som utför testet. De har rätt att veta varför testet görs och bör få en seriös återkoppling på resultatet.

Normalpris för den här typen av test ligger på 3 000-5000 kronor för företag. Testet går att göra på engelska och svenska. För att få tillgång till testet måste man registrera sig i Workmints CV-databas. Detta görs genom kampanjsajten www.minpersonlighet.se, eller www.workmint.com.

För de som vill göra ett personlighetstest med en personlig återkoppling står testbolaget TalentQ till förfogande för ett självkostnadspris.

"Vi följer den heta debatten om personlighetstester, och hoppas med den här kampanjen öka kunskaperna om hur testprocessen går till. Vi vill ge jobbsökanden ökad självkännedom och visa på att det går att dra lärdom av ett testresultat. Vi är medvetna om att kandidater kan känna sig orättvist behandlade under testförfaranden och vi uppmuntrar dem att ställa krav på företag som vill testa dem. De har rätt att få veta varför de testas och hur resultatet kommer att användas” säger Workmints VD Boontariga Pipatanangura.

”Tillsammans tycker vi det är viktigt att ge kandidater och personer som blir testande en positiv upplevelse och att inte få en känsla av att bli granskade. Vi tror och hoppas att detta är ett steg i rätt riktning” säger Boontariga Pipatanangura.

”Det finns många testbolag och alla är tyvärr inte seriösa, för oss är det väldigt viktigt att kandidaterna känner sig rätt behandlande när de utför våra test”, säger Mattias Elg, legitimerad psykolog och VD, Cut-e.

Carl Magnus Helin, VD TalentQ: ”Vi har som policy att alltid lämna en återkoppling till personen som gör testet. Vi vill ge bästa förståelse utifrån en helhetsbild om personens personlighet som är en komplex bedömning. Som kandidat ska man alltid kunna förvänta sig en bra och seriös återkoppling oavsett vem som utför testet.”

För ytterligare information om Workmint kontakta:

Boontariga Pipatanangura, VD Workmint, tel: +46 73 546 06 46 E-post: boontariga@workmint.com

Presskontakt: press@workmint.com, facebook.com/workmint, twitter.com/workmint

Workmint

Workmint är en marknadsplats och en databas för aktörer i rekryteringsbranschen och deras kandidater.

Via Workmint gör rekryterare sina CV:n tillgängliga för andra rekryterare som därmed snabbare och effektivare hittar lämpliga kandidater till sina uppdrag. Workmint det möjligt för rekryterings-, bemannings-, search- och headhunting-bolag att generera ny affärsnytta på outnyttjade CV:n och rekryteringsaktiviteter. Workmint rankar CV:n efter uppdatering, kvalifikationer och framtidsplaner – www.workmint.com.

Boontariga Pipatanangura blev med  Workmint utnämnd till en av årets hetaste entreprenörer 2009 av Internetworld.

Bakom Workmint står bland annat Daniel Kaplan – Grundare till Internetbaserade marknadsplatser som Tradera, Booli och Loanland.

Workmint är en del av Firm Factory Network – www.firmfactory.com.

Staffan Celmins

Presskontakt Project Manager +46 73 612 68 07