Gå direkt till innehåll
Staccs knyter till sig prestige-distributör i Norden – breddar utbudet av musikdokumentärer

Pressmeddelande -

Idag meddelar Staccs, streamingtjänsten för kvalitativa konserter och musikdokumentärer, att företaget inleder ett samarbete med den ledande nordiska filmdistributören NonStop Entertainment. Licensavtalet med NonStop Entertainment utökar utbudet av musikdokumentärer med ikoniska produktioner såsom Amazing Grace, Sympathy for the Devil och Made of Stone. Musikdokumentärerna kommer att finnas tillgängliga från och med den 29 juni för Staccs användare i Norden.

Efter lanseringen i Norden och Baltikum maj i år fortsätter Staccs sin ambition om att bygga den största digitala videokatalogen för legendariska konserter och musikdokumentärer. Genom avtal med världsledande distributörer som Believe och DCD Rights erbjuder plattformen redan videomaterial från artister som Oasis, Queen, Nina Simone, Bob Marley, Patti Smith, David Bowie, The Rolling Stones, Tupac, Sam Smith och Alanis Morissette.

Det nya samarbetet med NonStop Entertainment, en ledande distributör av kvalitetsfilm i Skandinavien som ligger bakom en lång rad Oscars- och Guldbaggevinnare, ger Staccs nordiska användare tillgång till exklusiva musikdokumentärer. Idag lanseras Amazing Grace, Sympathy for the Devil och Made of Stone på plattformen. Från den 8 juli kommer Staccs att släppa nya musikdokumentärer varje torsdag under hela sommaren.

– På Staccs streamingplattform har äntligen våra musikdokumentärer hittat hem! Vi ser fram emot detta spännande samarbete och nå ut till den stora musikintresserade publiken via en dedikerad plattform. Staccs skapar nya upplevelser och möjligheter för såväl musikfans som rättighetsinnehavare och partners, säger Jakob Abrahamsson, VD, NonStop Entertainment.

– Samarbetet med NonStop Entertainment ger ett värdefullt tillskott av både bredd och spets i vår ständigt växande katalog av spännande musikdokumentärer. Även fast det är kort efter lansering kan vi redan nu se att musikdokumentärer är en populär kategori på Staccs och jag är övertygad om att våra användare kommer att uppskatta dessa nya titlar, säger Anders Tullgren, VD, Staccs.

Musikdokumentärer med premiär den 29 juni:

• Amazing Grace: Den omtalade inspelningen av tidernas mest sålda gospelalbum med souldrottningen Aretha Franklin på toppen av sin karriär, från år 1972.
  • Made of Stone: Ett intimt porträtt av Manchester-bandet The Stone Roses och deras återförening, skapad av regissören bakom kritikerrosade This is England.
  • Sympathy for the Devil: Film från 1968 om legendariska The Rolling Stones, känd för dokumentationen av den kreativa processen bakom ’Sympathy For The Devil’.

– Kureringen av kvalitativt och varierat innehåll av och för musikentusiaster är vår stora drivkraft. Att dessa magiska porträtt och dokumentationer av historier från ikoniska artister som Aretha Franklin, The Rolling Stones och The Stone Roses landar på Staccs lagom till sommaren känns riktigt kul, säger Jonas Sellberg, medgrundare, Staccs.

Staccs finns tillgänglig på alla enheter och ett abonnemang kostar 119 kr/mån utan bindningstid eller 1190 kr/år. Just nu finns det möjlighet att få tillgång till Staccs för endast 599kr/år. Nya användare erbjuds 7 dagars fri provperiod. Tjänsten utgår från en användarcentrerad modell där intäkterna till rättighetsinnehavare fördelas baserat på vad respektive användare tittar på.

Kategorier

Staccs ger musikfans tillgång till hundratals nya och oförglömliga liveframträdanden och musikdokumentärer när de vill och var de vill. Staccs har partnerskap med ledande rättighetsinnehavare som DCD Rights från Storbritannien och franska Believe och världsartister som Oasis, Queen, Nina Simone, Bob Marley, Patti Smith, David Bowie, The Rolling Stones, Tupac, Bonnie Raitt och Sam Smith finns alla representerade på plattformen. Ett abonnemang kostar 119 kr/mån utan bindningstid eller 1190 kr/år. För mer information besök staccs.com

Sofia Stefanovic

Presskontakt Presskontakt