Gå direkt till innehåll
Barn i Västerbotten var med och röstade fram Cindy Blackstock till mottagare av World's Children's Prize, ofta kallat ”Barnens nobelpris”.

Pressmeddelande -

Barn i Västerbotten bland miljoner barn som röstat fram mottagaren av ”Barnens nobelpris”

I en världsomröstning har barn i Västerbotten och miljoner andra barn utsett Cindy Blackstock, som i mer än 30 år kämpat för ursprungsbarns rättigheter i Kanada, till mottagare av barnrättspriset World’s Children’s Prize, (WCP), ofta kallat ”Barnens Nobelpris” av medier jorden runt.

Cindy Blackstock och ytterligare två barnrättskämpar hedrades idag vid WCP-ceremonin på Gripsholms slott där barn från tio länder, som bl a varit soldater och slavar, fick hjälp av Drottning Silvia med att dela ut priserna.

Blackstock, själv från urfolket Gitxsan, har drivit fram lagändringar som bland annat ger 165 000 urfolksbarn i reservat rätt till likvärdiga skolor och rent vatten. När man 2021 hittade barn i massgravar utanför nedlagda internatskolor hade hon sedan 10 år drivit rättsfall mot regeringen om ekonomisk kompensation och upprättelse för drabbade i Kanadas 150-åriga ”kulturella folkmord” på ursprungsbarn.

Hederspriset World’s Children’s Honorary Award gick till Mohammed Rezwan, Bangladesh, för hans 25-åriga kamp för barns, särskilt flickors, rätt till utbildning. Genom hans unika båtskolor kommer skolan till barnen även vid de ökade översvämningarna till följd av klimatförändringarna. Även buddhistnunnan Thích Nu Minh Tú, Vietnam, tilldelades hederspriset för sin 40-åriga kamp för föräldralösa och fattiga barn som inte kan växa upp med sin familj. Prissumman på 500 000 kronor används i barnrättshjältarnas insatser för utsatta barn.

Stärkt miljoner barn för rättigheter
World’s Children’s Prize är mer än ett pris. Sedan år 2000 har över 47 miljoner barn lärt sig om barnets rättigheter, om barnrättshjältarnas arbete och om demokrati i det årliga skolprogrammet WCP. Det avslutas med en världsomröstning och med att barnen gör sina röster hörda för vilka förändringar de vill se. Majoriteten av de deltagande barnen är utsatta barn som för första gången får veta att de har rättigheter. I Sverige deltar årligen 20 000 barn.

Globala beskyddare
World’s Children’s Prize beskyddare inkluderar Malala Yousafzai, de bortgångna Nelson Mandela och Desmond Tutu, Drottning Silvia samt flera tidigare statsministrar och barnministrar. WCP-programmet har också fått stöd av 75 000 skolor i 120 länder, över 860 organisationer och flera utbildningsdepartement.

Stiftelsen World’s Children’s Prize (WCPF) får stöd från bland andra Svenska Postkodlotteriet, ForumCiv, Drottning Silvias Stiftelse Care About the Children, Survé Philanthropies och Sparbanksstiftelsen Rekarne.

Skolor i Västerbotten
Hör gärna av er till WCP om ni vill ha kontakt med barn och skolor som har arbetat med programmet i Västerbotten.