Gå direkt till innehåll
Cindy Blackstock från Gitxsan-folket i Kanada kämpar för urfolksbarnens rätttigheter.

Pressmeddelande -

Barnrättshjälte för urfolk i Kanada besöker barn i Trångssundsskolan tisdag 3 oktober

Cindy Blackstock har kämpat i 30 år för urfolksbarns lika rätt till bra skola och hälsa, få vara med sin familj och känna stolthet över sitt språk och sin kultur. På onsdag den 4 oktober kan hon få ta emot det som brukar kallas "Barnens Nobelpris" av Drottning Silvia. Men först besöker hon barn i Trångssundsskolan.

Barnen i Trångsundsskolan hör till de miljoner unga som har lärt sig om Blackstock och två andra barnrättshjältars unika insatser för utsatta barn. De har sedan deltagit i barnens egen världsomröstning, Global Vote, där barn utser mottagaren av World’s Children’s Prize. Blackstock har drivit uppmärksammade rättsfall mot Kanadas regering för att ge överlevande från landets ökända internatskolor upprättelse och ekonomisk kompensation. Här försökte Kanada i över 100 år utplåna urfolkens språk och kultur och sedan 2021 har massgravar hittats med tusentals efterlämningar av barn som dog av kyla, våld och sjukdomar. Genom sin organisation First Nations Caring Society arbetar Blackstock mot diskriminering och sprider kunskap och har bidragit till att 165 000 urfolksbarn i reservat kan få bättre skolor och annat som behövs för en trygg barndom.

Skolbesöket varar mellan ca. 10.00 och 13.00. Blackstock möts av eleverna med flaggor och plakat. Det blir tal, frågestunder och rundvandringar samt gemensam lunch. Medier är välkomna men behöver föranmäla sig direkt till skolan till Cissi Söderlund, 070-3617547, cecilia.soderlund@huddinge.se eller till carmilla@worldschildrensprize.org, 0709507407.

Trångsundsskolans adress är Löparvägen 4, Trångsund

Bakgrund
Sedan starten 2000 har över 47 miljoner barn lärt sig om barnets rättigheter och om barnrättshjältarnas arbete. Därefter har de arrangerat egna valdagar och lagt sina röster i världsomröstningen Global Vote för att välja mottagaren av World’s Children’s Prize. Majoriteten av de deltagande barnen bor i fattiga, sköra länder och får för första gången veta att de har rättigheter.
Prispengarna, 500 000 SEK, används för att stödja barnrättshjältarnas arbete och har sedan år 2000 bidragit till ett bättre liv för tiotusentals utsatta barn.

Globala beskyddare
World’s Children’s Prize beskyddare inkluderar Malala Yousafzai, de bortgångne Nelson Mandela och Desmond Tutu, Sveriges Drottning Silvia samt ett antal tidigare svenska statsministrar och barnministrar. WCP-programmet har också fått stöd av 75 000 skolor i 120 länder, över 860 organisationer och flera utbildningsdepartement. World’s Children’s Prize Foundation (WCPF) får stöd från bland andra Svenska Postkodlotteriet (en del av Postcode Lottery Group), ForumCiv, Drottning Silvias Stiftelse Care About the Children, Survé Philanthropies och Sparbanksstiftelsen Rekarne.

Regioner

Bland dem som ställt sig bakom World’s Children’s Prize som beskyddare finns Malala Yousafzai, Graça Machel, de framlidna Nelson Mandela och Desmond Tutu, Drottning Silvia, flera tidigare svenska stats- och barnministrar, samt Loreen och Kjell Bergqvist.

WCP-programmet får även stöd av 76 000 skolor (1845 i Sverige) i 120 länder, samt av utbildningsdepartement och 849 organisationer. Sedan år 2000 har över en halv miljon lärare utbildats i att undervisa om barnets rättigheter, demokrati och hållbar utveckling.

World’s Children’s Prize Foundation (WCPF) stöds av bl.a. Svenska Postkodlotteriet, ForumCiv, Drottning Silvias stiftelse Care About the Children, Survé Philanthropies och Sparbanksstiftelsen Rekarne.

Carmilla Floyd

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-9507 407

En av världens största årliga utbildningar som stärker barn som förändrare

World’s Children’s Prize-programmet (WCP) är en av världens största årliga utbildningar som stärker barn till att som förändrare (changemakers) stå upp för allas lika värde, barnets rättigheter, demokrati och hållbar utveckling.