Gå direkt till innehåll
15-åriga Sara Alias från Leksand håller tal för Drottning Silvia och barnrättshjältar på Gripsholms slott i Mariefred den 4 oktober

Pressmeddelande -

Sara Alias, 15, representerar Leksand på Gripsholm slott 4 oktober, med Drottning Silvia och barnrättshjältar

Onsdag, 4 oktober håller Leksandstjejen Sara Alias, 15 år, tal vid den 20:e World’s Children’s Prize-ceremonin på Gripsholms slott i Mariefred. Sara, som går i Sammilsdalsskolan, representerar då de tiotusentals barn i Sverige som deltagit i årets WCP-program om barnets rättigheter. Hon delar scenen med Drottning Silvia och tio barn som är experter på barnets rättigheter genom sina erfarenheter som bland annat soldat, skuldslav, flykting och drabbade av klimatförändringarna.

• Den nära två timmar globala ceremonin streamas live för publik jorden runt, så engagerade barn och lärare i många länder kommer att lyssna på Sara i direktsändning
  • Medier är varmt välkomna att närvara vid den 20:e WCP-ceremonin.
  • Under ceremonin avslöjas vem av tre nominerade barnrättshjältar som får World’s Children’s Prize för barnets rättigheter och vilka som får hederspriserna.
  • Dalabarn har tillsammans med miljoner andra barn röstat för att utse mottagaren av det som ofta kallas "Barnens Nobelpris".
  • Alla barnrättshjältar hedras under ceremonin och får prispengar. Sammantaget har de kämpat i nästan 100 år för att stärka utsatta barns rättigheter.

Vill ni veta mer? Kontakta gärna Sara Alias på 072-9379129, och/eller hennes lärare på Sammilsdalsskolan, Agita Sandin, 070-6904134. Agita och två skolkompisar följer med Sara till Mariefred och sitter i publiken och hejar på. Det går förstås också bra att kontakt WCP för tat få mer information: carmilla@worldschildrensprize.org, +46-70-9507 407.

Barnrättshjältarna är:

• Mohammed Rezwan, Bangladesh
    För sin 25-åriga kamp för alla barns rätt, inte minst flickors, att gå i skolan, trots översvämningar och ökad fattigdom till följd av klimatförändringarna.
  • Cindy Blackstock, Kanada
    För sin 30-åriga kamp för urfolksbarns rätt till utbildning skola och hälsa, att få vara med sin familj och känna stolthet över sitt språk och sin kultur.
  • Thích Nu Minh Tú, Vietnam
    För sin nära 40-åriga kamp som buddhistnunna för föräldralösa barn och för barn som inte kan växa upp med sin familj.

Bakgrund
Sedan starten 2000 har över 47 miljoner barn lärt sig om barnets rättigheter och om barnrättshjältarnas arbete. Därefter har de arrangerat egna valdagar och lagt sina röster i världsomröstningen Global Vote för att välja mottagaren av World’s Children’s Prize. Majoriteten av de deltagande barnen bor i fattiga, sköra länder och får för första gången veta att de har rättigheter.
Prispengarna, 500 000 SEK, används för att stödja barnrättshjältarnas arbete och har sedan år 2000 bidragit till ett bättre liv för tiotusentals utsatta barn.

Globala beskyddare
World’s Children’s Prize beskyddare inkluderar Malala Yousafzai, de bortgångne Nelson Mandela och Desmond Tutu, Sveriges Drottning Silvia samt ett antal tidigare svenska statsministrar och barnministrar. WCP-programmet har också fått stöd av 75 000 skolor i 120 länder, över 860 organisationer och flera utbildningsdepartement. World’s Children’s Prize Foundation (WCPF) får stöd från bland andra Svenska Postkodlotteriet (en del av Postcode Lottery Group), ForumCiv, Drottning Silvias Stiftelse Care About the Children, Survé Philanthropies och Sparbanksstiftelsen Rekarne.