Coworking skapar innovation och välmående

Coworking spaces har exploderat runt om i världen och i Sverige de senaste åren. Det är ett direkt resultat av digitaliseringen och att allt fler entreprenörer startar egna bolag för att lösa gamla problem på ett bättre sätt, eller för att skapa nya tjänster med hjälp av tekniken. För 20 år sedan var det några få bolag som tillsammans hade 1 000 anställda, idag är det många fler småbolag som tillsammans utgör siffran. Dessa bolag vill sitta centralt och på mindre ytor eftersom de oftast rör sig om team upp till tio personer. Coworking spaces är en jätte bra start för dessa bolag där Convendum, United Spaces, World Trade Center och övriga aktörer i Sverige gör ett fantastiskt jobb. Vad är det som gör att vissa bolag flyger högre än andra inom just dessa coworking spaces?

Coworking är stor del av framgången. Coworking handlar om att dela ytor med varandra, men framförallt handlar det om att människor möts. Det är inte en fräsch möbel eller ett coolt inrett coworking space som skapar dem stora effekterna, även om det självklart är en del av ekvationen. Det är i mötet mellan människor som det händer grejer. När människor utbyter idéer och erfarenheter med varandra, hjälper varandra att komma till insikter, hitta lösningar på problem, hjälp varandra att prata med rätt människor osv. Interaktionerna inom coworking leder till innovation! De människor eller bolag som går in helhjärtat för att jobba på det här sättet, ökar per automatik chansen för att lyckas.

Att lyckas är en definitionsfråga. Det är oftast förknippat med siffror på sista raden och mindre kring de mjuka delarna. De mjuka delarna är högst relevanta i ekvationen för att lyckas med bättre siffror. Mjuka delar är det så enkelt som att se till att ens anställda mår bättre i sitt yrkesliv. Människor mår bättre av att träffa andra människor. Undersökningar visar att 89% säger sig vara lyckligare sedan de började jobba på ett coworking space. Att de känner så går hand i hand med att 80% av alla svarande säger att coworking har ökat deras sociala såsom professionella nätverk.

Coworking gynnar även stora bolag om de väljer att anamma arbetssättet. Genom att öppna upp möjligheten för sina anställda att sitta och jobba vart de vill en gång i veckan eller så ofta de vill, så ökar man chansen att de känner samma sak som de gör på coworking spaces. En annan viktig aspekt är pendlingstiden! Om en anställd kan sätta sig och jobba på ett ställe nära hemmet och på så sätt förkorta pendlingen med 1-2 timmar, då hinner man kanske med sin 8 årings fotbollsträning, träffa en vän, egen tid.. yeah, you name it.

Friheten att kunna jobba på det sättet skapar energi, lojalitet och motivation. Inte nog med att ens anställda kan må bättre av det, det kan också leda till att de kommer tillbaka till bolaget med nya kontakter, idéer och insikter, med andra ord, input till innovation! Att jobba på det här sättet leder inte bara till bättre mående för de anställda, det kan vara en del av bolagets innovations- och hållbarhetsarbete. Det kan vara ett sätt att locka till sig unga talanger som vill jobba fritt men ändå ha säkerheten av att ingå i ett stort bolag.

Suad Januzi, grundare Wrkat - Coworking när du vill, där du vill.

Kontakt: Suad@wrkat.se

OM WRKAT

Wrkat är en digitala plattform för Coworking. Med delningsekonomi som grund sammankopplar vi företag som vill dela arbetsplatser och nätverk med varandra - dels för att nyttja lediga ytor på ett smartare och mer hållbart sätt och för att bygga ett community utan gränser.
Vår vision är att få människor att känna sig som på hemmaplan var de än befinner sig i världen.