Peter Nyström är produktchef för fästelement på Würth Svenska AB

Nu lanserar Würth den nya generationens ASSY trallskruv 3.0

• Minimal sprickbildning tack vare en ny skruvspets
  • Kullerförsänkt skruvskalle ger snyggare resultat
  • Ny ytbehandling ger bättre korrosionsskydd

Efter mer än 5 års utvecklingsarbete tillsammans med ledade träleverantörer i Europa lanserar nu Würth nästa generations trallskruv. ASSY trallskruv 3.0 är utvecklad för att klara de senaste rekommendationerna för läggning av trall som utarbetats av branschorganisationen Svenskt Trä. Dessutom är ASSY trallskruv 3.0 den första trallskruven på den Svenska marknaden som har ett Europeiskt Tekniskt Godkännande (ETA).

- Diametern och längden på skruven har optimerats för att säkerställa så att man uppfyller både nuvarande och framtida byggrekommendationer för trallbyggen, säger Peter Nyström, produktchef för fästmaterial. – Trallskruven har också en speciellt asymmetrisk gänga som gör arbetet mycket lättare.

Minimal sprickbildning och ett snyggare resultat
Sprickor i trallbrädan är den vanligaste orsaken till att trallvirket ruttnar. Tack vare en ny optimerad skruvspets minimeras risken för att träet ska spricka eller flisas. ASSY trallskruv 3.0 har också en kullerförsänkt skruvskalle.

- Den nya skruvskallen gör det enklare att få en exakt nivå med trallytan och man undviker skruvhål där vatten kan tränga ner och skada trallvirket. Dessutom får du ett betydligt snyggare resultat, fortsätter Peter Nyström.

Nyutvecklad ytbehandling- Nordic C4
Tillsammans med ledande leverantörer av ytbehandlingsmetoder i Europa har Würth tagit fram en ny ytbehandling för trallskruv – Nordic C4. Peter Nyström fortsätter;

- Tester har gjorts som visar att efter 5 års montage i trä så uppvisar ytbehandlingen av vår trallskruv ett mycket bättre korrosionsskydd än de vanligt förekommande ytbehandlingarna på marknaden.

Material och ytbehandlingar
ASSY trallskruv 3.0 kommer i rostfritt syrafast stål A4 (korrosivitetsklass C5) och i stål med Nordic C4 ytbehandling (korrosivitetsklass C4).

AW-bits extra stabilitet och kraft
ASSY trallskruv 3.0 kommer med en patenterad AW20-bits för en optimal momentöverföring. I och med dessa nyutvecklade AW-bits så kombinerar man fördelarna med kryss- och torx-bits men inte dess nackdelar.

ASSY Trallskruv 3.0 finns för försäljning på Würth från och med 1 mars.

Würth är världens största företag inom förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Företaget grundades av Adolf Würth i Tyskland 1945. Idag driver tredje generationen företaget. Würth finns i 84 länder med ca 78 500 anställda och omsätter ca 142 miljarder kronor 2019. Würth har funnits i Sverige sedan 1967. Huvudkontor och centrallager finns i Örebro. Würth Svenska AB hade 450 anställda 2019. www.wurth.se

Peter Nyström

Teknisk Rådgivare Trä, Stål och Betongkonstruktion 019-351041