Jonny Huhta fältsäljare Würth, Linus Krontorp, Byggpartner och Peter Nyström Teknisk rådgivare Würth framför projektet

Byggpartner väljer ASSY Träskruv i unikt projekt

På landsbygden utanför Eskilstuna växer nya moderna hyresrätter i KL-trä fram. Här har tidigare stått en gammal lada, och det är med denna som förebild som de nya bostäderna byggs. Ansvariga för projektet är ByggPartner och beställare Hanebergs Säteri.

Linus Krontorp är platschef för projektet Ottebro Lada och berättar om bygget som nyligen startat. Han är ansvarig för hela bygget som kommer att resultera i åtta hyresrätter, servicebyggnad och garage.

- Projektet har pågått sedan mitten av mars och är ett unikt projekt på många sätt. Det här är första gången som jag jobbar med korslimmat KL-trä men jag har investerat i maskiner så att vi kommer att kunna göra det mer framöver. Det finns många fördelar att arbeta med KL-trä, det är bättre för miljön och smidigt att arbeta med om man jämför med betong. En snygg detalj på huset är att balkarna kommer att vara synliga invändigt, berättar Linus.

Som leverantör av infästning har Byggpartner valt att samarbeta med Würth. Linus var sedan tidigare bekant med Würth och när han blev kontaktad av Würths säljare Jonny Huhta så tvekade han inte om att använda Würth som leverantör när det gäller infästning.

- ASSY träskruv passar väldigt bra när man arbetar med KL-trä. Det är viktigt att man har en godkänd infästning, man kan inte plocka vad som helst för ett sånt här projekt. Jag har alltid gillat ASSY-skruven så därför var valet av leverantör inte alls svårt, fortsätter Linus.

Förutom att levererar infästning har Würths tekniska rådgivare Peter Nyström hjälpt till att räkna på vilken typ och mängd av infästning som behövs till projektet.

- Peter har hjälpt mig med att ta fram förslag på infästning för projektet, han har lagt ner världens jobb på detta. Eftersom det här är ett unikt projekt så har vi haft ett nära samarbete och lärt oss av varandra under tidens gång, berättar Linus.

Peter Nyström, teknisk rådgivare på Würth berättar;

- Jag fick ritningar från konstruktören som jag har utgått från när jag tagit fram förslag på infästning. Jag har hjälpt till att fram underlag för akustik/ljuddämpning. Det är väldigt roligt att få vara med i ett sånt här projektet och se det växa fram, berättar Peter Nyström.

Smidig materialtillgång med ORSY-smart

Ute på byggarbetsplatsen är arbetet i full gång med att montera KL-träbalkarna. Byggpartner har valt att använda en ORSY-smart vagn som man med lätthet flyttar runt för att ha nära till material.

- Vi har beställt ett stort lass med ASSY-skruvar så det är väldigt smidigt att ha en vagn nära till hands under montaget. Vi fyller på den löpande med det som behövs för de olika moment som vi arbetar med för tillfället, fortsätter Linus.

Förutom infästning så köper Byggpartner in knivar, handskar, tvål och övrig förbrukning som behövs i byggbod och på arbetsplatsen. Würths säljare Jonny Huhta ser till så att de aldrig behöver sakna något under någon fas.

- Det viktigaste med en leverantör är att få personlig service och Jonny och jag fick bra kontakt redan från början. Han vill vara delaktig i projektet och hjälpa till vilket gör att vi sparar tid som vi kan lägga på annat, avslutar Linus.

Sagt om ASSY-skruven

Ubbe Bergkvist arbetar i projektet och berättar om hur det är att arbeta med ASSY Träskruv:

"ASSY-skruven är fantastiskt bra att arbeta med. Det har ju gått åt några i bygget. Igår skruvade jag i 500 st och idag kommer jag nog skruva i ca 800 st. Det är väldigt bra grepp i skruvarna och de är inte så tunga. Man behöver inte trycka så mycket, och använda så mkt kraft utan de går smidigt ned i träet".