Passa på nu, vi hjälper dig som ägare i fåmansbolag att kontrollera ditt utdelningsutrymme

Passa på nu, vi hjälper dig att kontrollera ditt utdelningsutrymme

Regeringen beslutade den 26 augusti 2017 att inte gå vidare med det hårt kritiserade förslaget om försämrade 3:12 regler. Reglerna styr utdelningen och beskriver hur ägare till fåmansföretag ska beskattas. Reglerna gäller bara för fåmansbolagsägare. Det vill säga de bolag där maximalt fyra personer äger mer än hälften av aktierna.

Reglerna påverkar alltså utdelningen från det egna bolaget. Dagens beskattningsnivå är 20% och den bibehålls nu när regeringen beslutat att backa om höjning. Men hur länge gäller det? Om ett år är det val och besluten kan mycket väl komma att rivas upp och förändras. Hur det förändras beror på vilken regering vi får då.

Idag upplever många att reglerna är gynnsamma. Så nu är det dags att vara vaksam och se över sitt utrymme för utdelning. Det gäller att passa på innan nästa val. Sund Affärsbyrå bistår er med goda råd och både på kort och lång sikt. Vår skattekonsult Peter Rangemo besvarar dina frågor om dina möjligheter till utdelning och vägleder dig framåt.