Per Frykman via Xelera Tipsar: Good enough - eller leverera med excellens.

Good enough - eller leverera med excellens

Av någon konstig anledning har tankesättet med "good enough" fått fotfäste i vårt land och blivit accepterat. Men jag tycker att detta är ett astronomiskt feltänkande som också kommer att påverka ditt professionella rykte. Vem väljer en konsult som levererar lagom bra eller rekommenderar ett företag som är lagom bra? Är vi trygga med en lagom bra pilot? Är det många som tänker "good enough", då väljer man ofta den billigaste. Är det här du vill konkurrera?

Människor med ett starkt professionellt rykte överlever svåra tider, men många marknadsför sig fortfarande med sin traditionella kompetens baserat på utbildning, experts och erfarenhet. Men hur relevant är detta egentligen idag? Den riktigt spännande, trovärdiga och avgörande kompetensen är din upplevda expertis, unika kvaliteter, talanger och faktorer som din passion, ambition, förmåga att inspirera och inte minst din trovärdighet. Det är detta som skapar ditt professionella rykte och som ger dig uppdragen.

Problemet vi ser idag är att så få faktiskt är medvetna om var deras talanger, upplevda styrkor och passion finns. Vi är istället något av experter på våra svagheter. Men jag har inte mött någon än som blivit framgångsrik på sina svagheter. Det är först när vi fullt ut känner våra upplevda styrkor och vårt professionella rykte som vi kan och vågar addera fullt värde, annars är risken stor att de undervärderas. Det är först då vi kan ha ambitionen att leverera med excellence. Men excellence är inte bara en ambition - det är de kommande 5 minuterna.

Läs hela bloggposten på Xelera Tipsar bloggen.

Om Per Frykman: Per Frykman arbetar med att ta ditt professionella rykte till en ny dimension. Per är författare till tre böcker varav en blev nominerad till bästa ledarskapsbok 2005. Hans senaste bok publicerades 2011.

• professionella rykte
  • xelera tipsar