Norrköpings rådhus från 1910 står inför en stor renovering. (Foto: Anders Ristenstrand)

Kundcase: Renovering av rådhus och skyddshelgon i Norrköping

Norrköpings kommunhus, byggnadsminnet Rådhuset vid Tyska torget centralt i staden, står inför en omfattande renovering. Det snart 115 år gamla landmärket ska få nytt tak och renoverade fönster, dessutom en invändig upprustning som möjliggör en fördubbling av antalet kontorsplatser i byggnaden.

I höstas inledde XERVON arbetet med att resa ställningarna för det omfattande projektet som beräknas vara färdigt 2025. För de utvändiga arbetena krävs fasadställningar runt hela byggnaden, på taket också ett antal mindre väderskydd för att underlätta installation av bl a nytt ventilationssystem.

Det som dock kommer att utmärka projektet är en hög ställning runt rådhustornet för restaureringen av den 4,5 meter höga granitstatyn på tornets tak. När blixten 2019 slog ner i rådhustornet blev nämligen statyn av stadens skyddshelgon Sankt Olof av med sin förgyllning och till våren är det dags att ge Gull-Olle, som han kallas i folkmun, sin glans tillbaka.

”Sista biten upp på tornet blir en utmaning. Från byggställningar på 50 meters höjd tillkommer specialbalkar och en ställning på ytterligare 18 meter - en komplex lösning som våra projekttekniker förberett noga digitalt och som blir riktigt utmanande att bygga,” berättar XERVONs projektledare Christian Andersson.

Att det är just teamet i Norrköping som fått ännu ett utmanande uppdrag från entreprenören SEFAB menar Christian är tack vare relationer och erfarenhet: ”Vi har tillsammans genomfört mer än 100 uppdrag de senaste 10 åren, många riktigt komplexa och, som här, även med logistikutmaningar då byggarbetsplatserna ofta ligger centralt, är svårtillgängliga för transporter och med mycket folk i rörelse.”