Kundcase: The View Nacka Strand - ett jätteprojekt vid Stockholms inlopp

Kundcase: The View Nacka Strand - ett jätteprojekt vid Stockholms inlopp

Stockholm växer och det behövs bostäder. Med förlängda tunnelbanelinjer öppnas nya områden upp för bostadsbyggande och på Augustendalsvägen i Nacka strand konverterar nu Skanska och Carlyle Group en stor kontorsfastighet från 1990-talet till bostäder. Med utsikt över Stockholms inlopp ska 270 moderna bostadsrätter stå klara för inflyttning 2019.

I mer än ett år innan projektstarten har XERVON varit med i planeringen av det jättelika ombyggnadsprojektet i Nacka strand. Den i souterräng belägna fastigheten, bara ett stenkast från vattnet, genomgår en grundlig förvandling med moderna planlösningar och utrustning, nya fönster och balkonger ut mot vattnet, en renoverad fasad och inte minst ytterligare ett våningsplan för ett antal exklusiva sk penthouse på taket.

XERVON bygger de fasadställningar och det väderskydd som möjliggör de omfattande byggnationerna. Totalt 35 000 kvm ställningar och drygt 10 000 kvm väderskydd behöver finnas på plats under projektet. Jacob Holm, XERVONs projektledare, förklarar de många utmaningarna:

"Det här är ett enormt projekt med många tekniska utmaningar, framför allt vad gäller storleken, höjden, det utsatta läget och svårigheterna att komma till. Det är på närmare 35 meters höjd vi monterar ett jättelikt väderskydd som ska göra det möjligt att bygga till ett våningsplan på de nuvarande taken. Det är stora krafter vi har att ta hänsyn till när vi förankrar ställningen.

Sen är givetvis logistiken alltid en jätteutmaning så här i stadsmiljö. Det har blivit många tidiga mornar och krävt riktigt stora lyftkranar för att få allt material på plats."

XERVON har 12-16 erfarna montörer på plats i Nacka strand. I projektet används Layhers Allroundsystem för fasadställningen och Hakitech fackverksbalk för de rullbara väderskydden