Xervon förvärvar Optimal Byggställning i Dalarna

Xervon förvärvar Optimal Byggställning i Dalarna

Xervon fortsätter sin tillväxtresa. Företaget är idag en av Sveriges största leverantörer av ställningar och väderskydd för bygg-, industri-, infrastruktur- och anläggningsprojekt och genom förvärvet av Optimal etablerar Xervon nu en regional bas även i nedre Norrland.

Optimal har en stark marknadsposition i Dalarna och en attraktiv kundbas främst inom energi-, skogs- och övrig basindustri. Bolaget är baserat i Borlänge och Avesta, har idag 16 anställda och omsatte 2020 18 mkr. I syfte att kunna möta en ökad efterfrågan sökte företaget en långsiktig ägare med finansiella och organisatoriska förutsättningar att kunna utveckla och växa verksamheten vidare.

"Det stod klart för oss att Optimal, för att kunna fortsätta serva sina kunder på ett bra sätt och även ta sig an nya utmaningar, behövde hitta ett större sammanhang. Visst blir man smickrad när en av Sveriges största aktörer då hör av sig och är intresserad. Xervon är en riktigt bra match för Optimal som med en stark ägare i ryggen får den uppbackning och trygghet som behövs för att kunna ta nästa steg i sin utveckling. Det känns bra gentemot såväl de egna medarbetarna som kunder och samarbetspartners att Optimal fortsätter tillsammans med Xervon," säger Mattias Wall, styrelseordförande i Optimal Byggställning i Dalarna AB.

För Xervon, vars tillväxtstrategi hittills varit fokuserad främst på befintliga marknader, innebär förvärvet av Optimal närvaro på en ny och strategiskt viktig marknad.

"Våra verksamheter har mycket gemensamt, inte minst långsiktiga samarbeten med viktiga industrikunder för vilka erfarenhet och säkerhetstänk är avgörande. Vi känner väl till Optimal sedan tidigare och vet vilken stark position de byggt upp lokalt genom bra service och goda kundrelationer. Med våra resurser och vårt kunnande i ryggen finns alla förutsättningar att avsevärt växa ställningsverksamheten i regionen. Det gläder mig att få välkomna ett trevligt gäng i Borlänge till Xervon-familjen," säger Jens Sjöberg, VD för Xervon i Sverige.

Xervon ingår i den tyska industrikoncernen Remondis som i Sverige förvärvat återvinningsföretaget Infinitum, är verksamma inom teknikåtervinning genom Mirec, äger processteknikföretaget Buchen ICS som servar svensk olje- och kemiindustri samt är storägare i kollektivtrafikoperatören Transdev. Xervons förvärvade tidigare i år IBS Byggställningar.

Optimals verksamhet övergår till Xervon per den 2 augusti 2021.

Ämnen

<!--[if gte mso 9]> 96 <![endif]--><!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false SV JA X-NONE <![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 10]>

/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{mso-style-name:"Table Normal";mso-tstyle-rowband-size:0;mso-tstyle-colband-size:0;mso-style-noshow:yes;mso-style-priority:99;mso-style-parent:"";mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;mso-para-margin:0cm;mso-para-margin-bottom:.0001pt;mso-pagination:widow-orphan;font-size:10.0pt;font-family:"Times New Roman";}

<![endif]--><!--StartFragment-->

Om XERVON

XERVON är en ledande totalleverantör av ställningar och väderskydd till industri- och byggprojekt i Sverige. Våra erfarna projektledare och montörer gör hållfasthetsberäkningar och säkerställer att ändamålsenlig ställningsutrustning finns på plats i tid och monteras enligt gällande föreskrifter. Vi har resurser att leverera till såväl komplexa som stora och tidskritiska bygg-, renoverings- och revisionsprojekt.

XERVON är certifierad enligt byggbranschens kvalitetssystem BF9K och auktoriserade av branschorganisationenStällningsentreprenörerna, STIB.

XERVON har 270 anställda och depåer på 10 orter i Sverige. Vi ingår tillsammans med våra systerföretag i den internationella industrikoncernen REMONDIS Group.

Läs mer på www.xervon.se

<!--EndFragment-->

Välkommen till XERVON!

XERVON är en ledande totalleverantör av ställningar och väderskydd till industri- och byggprojekt i Sverige. Vi har resurser att leverera till såväl komplexa som stora och tidskritiska bygg-, renoverings- och revisionsprojekt. XERVON är ISO-certifierad och auktoriserad av branschorganisationen Ställningsentreprenörerna, STIB. XERVON omsätter ca 580 mkr, har 270 anställda och depåer på tio orter i Sverige. Tillsammans med våra systerföretag i Europa ingår vi i den internationella industrikoncernen REMONDIS Group.

XERVON
Symmetrivägen 27