Vinnarna av XL-Hjälpen klara – nio föreningar får hjälp att rusta upp

Vinnarna av XL-Hjälpen klara – nio föreningar får hjälp att rusta upp

Nu är vinnarna i XL-BYGGs samhällsinitiativ XL-Hjälpen korade. Eds Ryttarsällskap i Ed är en av nio föreningar som får hjälp att förverkliga sin byggdröm.

Tidigare i år lanserade XL-BYGG ett långsiktigt samhällsinitiativ för att fira att kedjan fyller 10 år i Sverige. Med XL-Hjälpen stöttar XL-BYGG landets föreningar och klubbar i att förverkliga byggprojekt som de av olika skäl inte haft möjlighet att genomföra. Under nomineringsperioden skickades över 2 000 byggdrömmar in och av dessa presenterar nu juryn nio vinnare.Eds Ryttarsällskap i Ed är en av dem.

– Det känns väldigt roligt att kunna bidra till föreningslivet och driva deras ideella verksamhet framåt, säger Linda Nyberg, VD på XL-BYGG Nybergs Ed.

Under det omfattande juryarbetet har särskild vikt lagts vid projekt som leder till ökad tillgänglighet och inkludering. Andra kriterier juryn bedömt på är projektets koppling till hälsa och rörelseglädje samt att det ska vara till nytta för civilsamhället. Alla dessa återfanns särskilt starkt i nomineringen av Eds Ryttarsällskap som önskade sig en påstigningsramp så att fler får möjlighet att rida.

Juryns motivering lyder:

“Eds Ryttarsällskap uttryckte en stark önskan om att tillgänglighetsanpassa sin verksamhet så att fler kan ta del av den rörelse och glädje som ridsport och mötet med hästen innebär. Vi vill hjälpa föreningen med en påstigningsramp så att fler kan hoppa upp i sadeln.”

Under hösten sätter arbetet med att realisera de nio vinnande byggplanerna igång. Processen ska dokumenteras och kommer kunna följas i XL-BYGG:s sociala medier. Mer information om övriga vinnare samt motiveringar bakom juryns val finns att läsa påxlhjalpen.se.

Vi på XL-BYGG vill rikta ett stort hjärta till alla er och ett stort tack för att vi får hjälpa till!

Linda Nyberg, 0534-12533, VD, XL-BYGG Nybergs Ed

Jessica Larsson, 070-734 34 97, PR-ansvarig, XL-BYGG AB