Vinnarna av XL-Hjälpen klara – nio föreningar får hjälp att rusta upp

Vinnarna av XL-Hjälpen klara – nio föreningar får hjälp att rusta upp

Nu är vinnarna i XL-BYGGs samhällsinitiativ XL-Hjälpen korade. Hangvar SK på Gotland är en av nio föreningar som får hjälp att förverkliga sin byggdröm.

Tidigare i år lanserade XL-BYGG ett långsiktigt samhällsinitiativ för att fira att kedjan fyller 10 år i Sverige. Med XL-Hjälpen stöttar XL-BYGG landets föreningar och klubbar i att förverkliga byggprojekt som de av olika skäl inte haft möjlighet att genomföra. Under nomineringsperioden skickades över 2 000 byggdrömmar in och av dessa presenterar nu juryn nio vinnare.Hangvar SK på Gotland är en av dem.

– Det känns särskilt glädjande att vi får vara med och stötta en av Gotlands mindre fotbollsklubbar, en klubb som verkligen engagerar och förenar bygden, säger Peter Ahlqvist, VD på XL-BYGG KG Ahlqvist.

Under det omfattande juryarbetet har särskild vikt lagts vid projekt som leder till ökad tillgänglighet och inkludering. Andra kriterier juryn bedömt på är projektets koppling till hälsa och rörelseglädje samt att det ska vara till nytta för civilsamhället. Alla dessa återfanns särskilt starkt i nomineringen av Hangvar SK som önskade sig en ny publikläktare eftersom den gamla blåst sönder i en storm.

Juryns motivering lyder:

“På mindre orter är idrottsplatser en samlingsplats för fler än bara medlemmarna. Hangvar SK på norra Gotland drar stor publik till sina herr- och flickmatcher men saknar publikläktare sedan en storm rev ner den. Så kan vi inte ha det nu när säsongen dragit igång. Vi hjälper Hangvar SK att bygga en ny läktare som också rymmer fler.”

Under hösten sätter arbetet med att realisera de nio vinnande byggplanerna igång. Processen ska dokumenteras och kommer kunna följas i XL-BYGG:s sociala medier. Mer information om övriga vinnare samt motiveringar bakom juryns val finns att läsa på xlhjalpen.se.

Vi på XL-BYGG vill rikta ett stort hjärta till alla er och ett stort tack för att vi får hjälpa till!

Peter Ahlqvist, 0498-21 80 39, VD, XL-BYGG KG Ahlqvist

Jessica Larsson, 070-734 34 97, PR-ansvarig, XL-BYGG AB