Vinnarna av XL-Hjälpen klara – Vaggeryds SOK får hjälp att rusta upp

Vinnarna av XL-Hjälpen klara – Vaggeryds SOK får hjälp att rusta upp

Nu är vinnarna i XL-BYGGs samhällsinitiativ XL-Hjälpen korade. Vaggeryds Skid- och Orienteringsklubb är en av de nio föreningar som får hjälp att förverkliga sina byggdrömmar.

Tidigare i år lanserade XL-BYGG ett långsiktigt samhällsinitiativ för att fira att kedjan fyller 10 år i Sverige. Med XL-Hjälpen stöttar XL-BYGG landets föreningar och klubbar i att förverkliga byggprojekt som de av olika skäl inte haft möjlighet att genomföra. Under ansökningsperioden skickades över 2 000 nomineringar in och av dessa har juryn nu presenterat nio vinnare. Vaggeryds Skid- och orienteringsklubb i Vaggeryd är en av dem.

– Skid- och orienteringsklubben har aktiverat generationer av Vaggerydsbor i alla åldrar och gör stor nytta i samhället så det är otroligt kul att vi nu får hjälpa till, säger Henric Sandahl, VD på XL-BYGG Vaggeryd.

Under det omfattande juryarbetet har särskild vikt lagts vid projekt som leder till ökad tillgänglighet och inkludering. Andra kriterier juryn bedömt på är koppling till hälsa och rörelseglädje samt nytta för civilsamhället. Alla dessa återfanns särskilt starkt i Vaggeryds Skid- och Orienteringsklubb som önskade sig ett nytt tak till klubbstugan.

– När vi såg att det hade kommit in över 2 000 nomineringar trodde vi aldrig att vi skulle vinna. Vi blev minst sagt glatt överraskade när vi fick vinnarsamtalet, säger Ingemar Emilsson som nominerade Vaggeryds SOK.

Snart sätter arbetet med att realisera de vinnande byggplanerna igång och under hösten får Vaggeryds SOK sitt nya tak.

Alla nio vinnare samt motiveringar bakom juryns val finns att läsa på www.xlhjalpen.se.

Vi på XL-BYGG vill rikta ett stort hjärta till alla er och ett stort tack för att vi får hjälpa till!

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henric Sandahl, VD, XL-BYGG Vaggeryd, 0370-302551, henric@varnamo.xlbygg.se

Jessica Larsson, informationsansvarig, XL-BYGG AB, jessica.larsson@xlbygg.se