Daniel Belmonte ny inköpschef hos XL-BYGG

​Daniel Belmonte blir ny inköpschef hos XL-BYGG

Daniel Belmonte blir ny inköpschef hos XL-BYGG

XL-BYGG stärker sin inköpsavdelning genom att anställa Daniel Belmonte som ny inköpschef. Daniel Belmonte kommer närmast från Mekonomen Group där han arbetat som Inköps- och Kategorichef. Förutom lång erfarenhet av ledarrollen har han även jobbat med utveckling av egna märkesvaror samt att han har en stor vana att jobba i ett entreprenörslett företag. Innan uppdraget på Mekonomen Group jobbade Daniel som inköps- och produktchef på Scania.

- XL-BYGG är ett mycket spännande företag med en fantastisk kompetens och långa traditioner, men också en kedja med en enorm potential, vars koncept är något jag tror mycket på. Jag är otroligt glad över möjligheten att få arbeta med ett så väletablerat, välkänt och ledande bolag i branschen, säger Daniel Belmonte

Varumärket XL-BYGG lanserades för åtta år sedan och har sedan dess nått stora framgångar och en omsättning på ca 8 miljarder. Nu är målet att ytterligare förbättra såväl lönsamhet som de enskilda delägarnas tillväxt.

- Att få fortsätta resan med arbetet med att skapa branschens vassaste sortiment i nära samarbete med XL-BYGG kedjans delägare och leverantörer, är en utmaning jag verkligen ser fram emot. Min förhoppning är att min erfarenhet ska kunna bidra till att stärka inköpsfunktionen och att vi kommer fortsätta utveckla affären ytterligare, avslutar Daniel Belmonte

- Daniels gedigna erfarenhet av inköp- och kategoriarbete i kombination med att verka i en entreprenörsstyrd kedja är något som vi eftersökt i rekryteringsprocessen. Att vi dessutom får en stark ledare med erfarenhet av de projekt vi har i plan för kommande tre åren är välkommet. Jag är mycket glad att Daniel valt att börja hos oss. Han kommer att utgöra ett starkt tillskott till vårt bolag säger Karin Eriksson, VD för XL-BYGG

Daniel Belmonte tillträder sin tjänst i mars.

XL-BYGG är en kedja av närmare 100 fristående bygghandlare med totalt över 130 butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.