Delägare i XL-BYGG kedjan förvärvar Bolist Gropen Järn, Bygg och Färg i Åtvidaberg AB.

Fresks Group AB, 559042-7711 via XL-BYGG Östergyllen AB, 556944-2527 har nu kommit överens med ägarna i Bolist Gropen Järn, Bygg o Färg i Åtvidaberg AB, 556195-6763 att förvärva verksamheten.

Gropen Järn, Bygg o Färg AB ingår i Bolist-Kedjan samt drivs och ägs av Carl-Johan Liedberg med sex medarbetare med en omsättning på ca 20 miljoner. Verksamheten kommer de närmsta månaderna drivas kvar i befintliga lokaler men kommer vid årsskiftet flytta över till XL-BYGG Åtvidabergs lokaler där omfattande tillbyggnad sker för att kunna omfatta hela det breda sortimentet.

”När läge uppstod känns det fantastiskt kul att kunna hitta den här lösningen med Carl-Johan och Gropen Järn, Bygg o Färg, nu gör vi en omfattande tillbyggnad i våra befintliga lokaler som innebär att vi kommer kunna erbjuda ett bredare sortiment till våra kunder”, säger Mattias Fahlén, VD XL-BYGG Östergyllen AB.

”För oss känns det verkligen bra att sälja till ett företag som värnar om orten och den lokala förankringen och där beslutsvägarna är både korta och snabba.” säger Carl-Johan Liedberg, Gropen Järn, Bygg o Färg AB.

Tillträdesdatum är satt till 1 Oktober 2018.

Mattias Fahlén, 070-9152360, VD, XL-BYGG Östergyllen AB

Carl-Johan Liedberg 0120-15203, ägare Gropen Järn, Bygg o Färg AB

XL-BYGG är en kedja av närmare 100 fristående bygghandlare med totalt över 130 butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.