Föreningar runt om i Sverige får sina byggdrömmar förverkligade genom XL-Hjälpen

För fjärde året i rad har XL-BYGG valt ut föreningar runt om i Sverige som får sina byggprojekt förverkligade genom XL-Hjälpen, XL-BYGG:s samhällsinitiativ. Denna gång handlar det om allt från en hinderbana till läktare åt en fotbollsförening.

XL-BYGG-handlarna har en stark lokal närvaro och syftet med XL-Hjälpen är att på ett engagerande sätt ge tillbaka till lokalsamhället. 2019 genomfördes XL-Hjälpen för första gången och sedan dess har närmare 30 byggdrömmar förverkligats och cirka 6000 nomineringar skickats in. Intresset har varit fortsatt stort även i år och det har kommit in ansökningar angående allt från bygge av tak till handikapp ramper, från föreningar i Kiruna i norr till Malmö i söder.

Nu har en jury sett över de föreningar som kommer att få sina byggprojekt förverkligade under året och vinnarna kommer avslöjas inom de kommande veckorna.

"Nu är det fjärde året i rad som vi genom XL-Hjälpen möjliggör för ett antal föreningar att få sina drömbyggprojekt förverkligade. Det fantastiska med XL-Hjälpen är att den väcker så mycket engagemang både externt och internt, vi tycker att det är lika roligt att genomföra det här projektet varje år", säger Mischa Moszkowicz, Marknadschef XL-BYGG.

”Tillsammans fixar vi allt” är XL-BYGG:s paroll och begreppet tillsammans är verkligen något som genomsyrar XL-Hjälpen, det här projektet gör vi tillsammans med våra lokala handlare, det lokala föreningslivet och lokala byggare, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

Byggprojekten kommer att genomföras under sommaren och hösten av lokala XL-BYGG-handlare som samarbetar med lokala byggföretag.

2021 utsågs XL-BYGG till årets byggmaterialhandlare av branschorganisationen Byggmaterialhandlarna för initiativet XL-Hjälpen. XL-BYGG och XL-Hjälpen har också nominerats till årets insamlare i kategorin företagssamarbete av branschorganisationen Giva Sverige.

Efter att vinnarna utsetts och meddelats kommer projekten att kunna hittas här .

Vi är en kedja som består av 87 fristående anläggningar över hela landet. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST och Järnia ingår i Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.